اخباراخبار جمعیتواحد پادویژه

طرح ملی پاد پیش‌نیاز شهر بدون دخانیات ورامین

شهر بدون دخانیات ورامین در دستور کار نشست ملی طرح پاد

نشست طرح ملی پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) روز پنج‌شنبه ۲۷ مردادماه باحضور دکتر علیرضا شمس دادستان ورامین، سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن محمودی امام‌جمعه موقت ورامین، دکتر محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا مسجدی-دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و سایر مدعوین در ستاد فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران واقع در شهرستان ورامین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، دادستان ورامین در این نشست اظهار کرد: بحث دخانیات، فضای مجازی و مواد مخدر به‌وضوح مشخص است که ازنظر حقوقی یک جنگ نرم است که ژنرال‌های پادگان نشین به ژنرال‌های کالج نشین بدل شدند و برنامه‌هایی را برای اهداف خود تعریف می‌کنند و در این زمینه ابعاد مختلف موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی مطرح است.

پیشگیری از مصرف دخانیات نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی افزود: بر اساس قانون می‌توان با عرضه قلیان مقابله کرد اما با گذشت چندین سال از این قانون، در هیچ‌یک از اماکن سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها اعمال نشده است. سیاست این است که نباید به‌صورت ایجابی و سلبی برخورد کرد و اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در گام نخست نقش مهمی دارد. مادامی‌که این مهم اتفاق نیفتد، انجام کار بسیار دشوار خواهد بود، وی در مورد ممنوعیت قلیان در اماکن عمومی گفت: به‌شدت به قوانین به آن پایبند هستیم. هرچند که برابر اصل ۱۵۶ قانون اساسی، پیشگیری با وقوع جرم و تخلفات بر عهده قوه قضائیه است اما اقدامات پیشگیرانه باید در رأس قرار گیرد؛ اما درهرصورت ما برابر قانون خود را مکلف می‌دانیم که در این عرصه هم ورود پیدا کنیم.
سرتیپ کیومرث عزیزی گفت: در حوزه پیشگیری از استعمال دخانیات ابتدا باید کار تبلیغی انجام شود، سپس اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت پذیرد و درنهایت باید اقدامات سلبی انجام شود چراکه اقدامات سلبی آن‌طور که باید نتیجه‌بخش نیست.

لزوم ورود شهرداری‌ها در عرصه پیشگیری از استعمال دخانیات

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نیز باید در این زمینه ورود کنند گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با نصب تابلوهای منع‌کننده و اطلاع‌رسانی در خصوص مضرات دخانیات و اقدامات فرهنگی، تأثیر بسزایی در پیشگیری از دخانیات داشته باشند.
وی بیان کرد: باید با اقدامات پیشگیرانه از استعمال دخانیات در نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد و در ادامه افزود، در ارتباط با منع فروش دخانیات در محدوده یکصد متری مدارس اقدامات خوبی انجام شده است. و در ارتباط با جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی فروش و عرضه دخانیات، بر اساس دستورات دادستان محترم با تمام توان آماده خدمت هستیم.

طرح پاد نیاز به توسعه و حمایت همه‌جانبه دارد.

امام‌جمعه موقت ورامین با اشاره به اقدامات انجام شده در شروع طرح پاد خواستار تداوم و توسعه هرچه بیشتر این اقدامات شد و اظهار کرد: متأسفانه جذاب‌ترین تابلوهای شهر مربوط به دخانیات است به‌رغم این‌که مصوبه شورای فرهنگ عمومی مبنی بر جمع‌آوری این تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد. شهرداری نیز باید در این زمینه ورود کند. و در ادامه افزود: باید با استفاده از فضاسازی اجتماعی، مطالبه گری اجتماعی و ظرفیت رسانه‌ها در زمینه پیشگیری از استعمال دخانیات کار کرد.
دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین مشکل در جوانان مربوط به موضوع اعتیاد است که از دخانیات سرچشمه می‌گیرد. وی در ادامه با اشاره به تحریم نشدن دخانیات گفت: چراغ سبز آمریکا به دخانیات در حالی است که مشکلات فراوانی در تهیه واکسن کرونا داریم که علت آن عدم مجوز واگذاری واکسن از سوی آمریکاست.

استعمال دخانیات عامل یک‌سوم سرطان‌هاست

دبیر کل «جمعیت» گفت: سالیانه ۱۴۰ هزار بیمار سرطانی جدید در کشور شناسایی می‌شود و هرسال ۴۵ هزار نفر در کشور به علت سرطان جان خود را از دست می دهند، درحالی‌که با کنترل و پیشگیری از مصرف سیگار می‌توان از یک‌سوم سرطان‌ها جلوگیری کرد. دکتر مسجدی افزود: شرکت‌های دخانیات در نواحی شمال و شمال غرب کشور به‌جای کشت محصولات استراتژیک، با اعطای مشوق‌ها به کشاورزان آنها را به کشت توتون تشویق می‌کنند که یک هشدار جدی در این بخش محسوب می‌شود.
وی با اشاره به قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: بهترین و جامع‌ترین قانون کنترل دخانیات دنیا، سال ۸۵ در ایران تصویب شده است که در این راستا نیروی انتظامی می‌تواند در خصوص اجرای قوانین مرتبط با دخانیات وارد عمل شود.
دبیر کل «جمعیت» بیان کرد: هنگامی‌که سلبریتی¬ها و هنرمندان مشهور که در قالب فیلم‌ها و سریال‌ها با قلیان و سیگار مهمان‌خانه‌های ما می‌شوند، تلاش ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر برای پیشگیری از دخانیات نتیجه‌بخش نخواهد بود به‌رغم این‌که بر اساس قانون هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم هرگونه مواد دخانی ممنوع است.

شهر بدون دخانیات ورامین

دبیر کل این موسسه با اشاره به اهمیت شهر بدون دخانیات گفت: دو شهر مکه و مدینه به‌عنوان شهر بدون دخانیات در عربستان شناخته شدند. در این زمینه در شهر قم و مشهد اقداماتی انجام شده است و امیدواریم شهر ورامین از طریق امربه‌معروف و با همکاری و هم‌افزایی تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه به‌عنوان شهر پیشگام بدون دخانیات معرفی شود. به گفته وی، در کشورهایی مانند نیوزلند دخانیات به‌طورکلی ممنوع است و امیدواریم در ایران نیز از تجربیات کشورها در ممنوعیت دخانیات استفاده شود.

استعمال سیگار تهدیدی برای جوانی جمعیت

سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست با بیان اینکه جوانی جمعیت به‌عنوان یکی از اولویت نظام مطرح است، گفت: ابتدا باید جمعیت جوانی را که داریم سالم نگاه‌داریم اما متأسفانه سیگار یکی از علل ناباروری است و افراد با ترک دخانیات می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه بررسی روند پنجاه سال اخیر در اروپا و امریکا نشان‌دهنده کاهش مصرف دخانیات در این کشورهاست گفت: آن‌ها کشورهای آفریقایی و آسیایی را به بازار خود تبدیل کرده‌اند و هدف آنها ترغیب گروه سنی نوجوانان است؛ چراکه هر اندازه سیگار در سنین پایین‌تر مصرف شود، وابستگی به آن نیز شدت می‌یابد و ما باید تلاش کنیم دسترسی نوجوانان و جوانان را به مواد دخانی کاهش دهیم و برای این کار در مدارس، نیاز به تقویت”مهارت نه گفتن” داریم که این مهم نیاز به همکاری بین بخشی دارد.
سهرابی گفت: برای سیگار مقدار قطران مشخص است اما متأسفانه برای تنباکوی قلیان و مواد افزودنی موجود در آن اطلاعات و استانداردی روی بسته‌ها وجود ندارد و در ادامه ضمن تأکید بر جلوگیری از مصرف سیگار در نوجوانان با استفاده از قانون گفت: متأسفانه قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و به آگاهی بخشی در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه در بانوان نیاز داریم. جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی فروش و عرضه دخانیات در سطح شهر باید با همکاری شهرداری و دادستانی صورت پذیرد.
در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری بین فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات منعقد شد. همچنین توسط سرتیپ دوم سردار کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران و فرزند شهید محسنی از دکتر مسجدی تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟