اخباراخبار جمعیت

خودکفایی در صنعت مرگ آفرین دخانیات افتخار نیست

 

اباذر اشتری مشاور علمی مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت»: وزارت صنعت اعلام کرده در تولید سیگار به خودکفایی رسیده‌ایم. این افتخاری برای کشور نیست

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» اباذر اشتری جامعه‌شناس و مشاور علمی مرکز کنترل تحقیقات دخانیات جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ۲۸ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا گفت: دولت‌ها برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات بر دخانیات را اعمال می‌کند و در اکثر کشورها بیش از ۷۰ درصد مالیات بر قیمت خرده‌فروشی سیگار اخذ می‌شود، وی افزود: اگر مالیات روی ۷۰ درصد قیمت خرده‌فروشی دخانیات قرار گیرد، بیش از ۷۰ درصد می‌تواند ورود به گردونه مصرف دخانیات را کاهش داده و همچنین باعث کاهش مصرف شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی ادامه داد: مافیای بزرگی در قیمت‌گذاری و نرخ مالیات بر دخانیات وجود دارد و روزانه ۲۴۰ هزار دلار در دنیا برای تبلیغات دخانیات هزینه می‌شود.

وی افزود: در کشورهای همسایه مثل ترکیه و لبنان نیز حدود ۷۰ درصد مالیات بر خرده‌فروشی سیگار اخذ می‌شود و توانستند مصرف سیگار را کنترل کنند؛ به عبارت دیگر با این اقدام، از حجم ورودی افراد به مصرف سیگار جلوگیری کردند. در عراق با وجود همه مشکلات موجود، مالیات بر خرده‌فروشی سیگار ۲۰ درصد است.

ایران سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات دخانیات اخذ کرده

اشتری درباره مالیات بر دخانیات در ایران گفت: مالیات بر دخانیات در ایران به دو شکل است. یک نوع مالیات مستقیم است که بر اساس مصوبه مجلس قرار بود هر سال ۱۰ درصد بر مالیات سیگار اضافه شود که از آن سال حتی یک درصد هم رشد نداشته است. این یعنی هر ۱۰ سال باید مالیات بر سیگار، ۱۰۰ در صد رشد پیدا می‌کرد. در مورد مالیات غیرمستقیم نیز اعداد و ارقام روشن و شفافی وجود ندارد.

مشاور مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت» گفت: از اسفند سال ۱۳۹۶ تاکنون حداقل سه بار تورم داشتیم، و قیمت دلار افزایش پیدا کرد. تا اواسط سال ۱۳۹۷ قیمت دخانیات رشد ۲۵۰ درصدی داشت، اما پس‌ازآن حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. در کشوری که درگیر تورم و مشکلات اقتصادی است، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، در این دو سال کدام‌یک از کالاها به جز دخانیات، افزایش قیمت داشته و بعد کاهش قیمت داشته است؟

خودکفایی در تولید دخانیات زیبنده کشور نیست

اشتری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در تولید دخانیات خودکفا شده‌ایم؛ این خودکفایی زیبنده کشور نیست. مصرف دخانیات با سالی ۶۰ هزار نفر مرگ مستقیم که حدود ۶ تا ۸ هزار نفر این افراد شامل زنان و کودکانی می‌شوند که مصرف‌کننده دخانیات نیستند و قربانی دود دست دوم سیگار شده‌اند، افتخاری برای کشور ندارد.

وی ادامه داد: برخی کشورهای خارجی به جای راه‌اندازی کارخانه‌های تولید اتومبیل و لوازم خانگی در ایران، توانستند چهار کارخانه دخانیات راه‌اندازی کنند.

محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات سال گذشته درباره قیمت سیگار در ایران به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: در شرایط اقتصادی کنونی، روزانه ۲۰ میلیارد تومان در کشور برای مصرف سیگار هزینه می‌شود، ‏و حداقل دو تا سه برابر این مبلغ را دولت برای درمان بیماری‌ها هزینه می‌کند.‏

مسجدی درباره صنعت دخانیات در کشور نیز بیان کرد: تنها تولیداتی که در کشور رو به گسترش است، دخانیات است و این نیاز به فکر و تأمل بیشتر دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟