اخبارویژه

تعیین نرخ مالیات و عوارض سیگار و کالاهای آسیب رسان سلامت توسط نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای نرخ مالیات بر درآمد حاصل از فروش سیگار، نوشابه و کالاهای آسیب‌رسان را تعیین کردند.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»  و به نقل از خبرگزاری ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه، ۳۰ دی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر، با ۱۵۸ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع، ماده (۲۸) این لایحه را تصویب کردند.

تکلیف جدید مجلس به گمرک برای اخذ مالیات کالاهای وارداتی

پ- نوشابه‌های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت

نوشابه‌های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت (به استثنای کالاهای موضوع بند “ت” این ماده) تولید داخل مشمول مالیات با نرخ شانزده درصد (۱۶%) و واردات آنها مشمول مالیات با نرخ سی‌وشش درصد (۳۶%) می‌باشند. فهرست کالاهای موضوع این بند و واحدهای تولیدکننده آنها حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد و حداکثر یک ماه بعدازآن توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه مزبور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارای تصویب می‌شود. تغییرات فهرست موردنظر تا انتهای دی‌ماه هر سال (برای اجرا در سال بعد) به ترتیب فوق تصویب و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا، اعلام می‌گردد. در صورت عدم تصویب فهرست مزبور در مهلت مقرر، فهرست پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ملاک عمل است.

ت- انواع سیگار و محصولات دخانی

انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح زیر مشمول مالیات می‌شوند:

۱- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی، بیست‌وپنج درصد (۲۵%)

۲- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی که فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیئت‌وزیران ابلاغ می‌شود، چهل درصد (۴۰%)

۳- سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی، شصت‌وپنج درصد (۶۵%)

۴- توتون خام وارداتی ده درصد (۱۰%)

۵- توتون فرآوری شده وارداتی (خِرمن توتون) سی‌وپنج درصد (۳۵%)

تبصره ۱- نرخ‌های تعیین‌شده از سال دوم اجرای قانون هر سال پنج واحد درصد افزایش می‌یابد تا زمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل به پنجاه‌وپنج درصد (۵۵%)، برای تولیدات داخل با نشان بین‌المللی به نودوپنج درصد (۹۵%) و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به صد و بیست‌وپنج درصد (۱۲۵%) برسد.

تبصره ۲- تولیدکنندگان سیگار و محصولات دخانی مکلفند از زمان لازم‌الاجراء شدن این قانون، قیمت خرده‌فروشی و تاریخ تولید را بر روی پاکت بسته‌بندی محصولات دخانی درج نمایند. در صورت تخلف از حکم این تبصره، اعتبار مالیاتی مربوط، پذیرفته نمی‌شود و مشمول مالیات فروش به نرخ‌های مذکور است

منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟