اخباراخبار استان ها و نمایندگاناخبار جمعیتویژه

تفاهم نامه همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران_نمایندگی قم با دانشگاه آزاد اسلامی استان قم

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران – نمایندگی استان قم ؛ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مراسمی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قم، با حضور دکتر سید حسن عادلی رییس هیئت مدیره «جمعیت»_قم ، دکتر غلامرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری آزاد اسلامی، دکتر یوسفی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر رضویان مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه، و سایر مدیران دانشگاه و دکتر محمد علیگل مدیر اجرایی«جمعیت»، نرگس علیمددی مسئول نمایندگی «جمعیت»_قم،  تفاهم نامه همکاری مابین دانشگاه آزاد اسلامی قم و  «جمعیت»_قم، منعقد شد.

 


در ابتدای جلسه آقای دکتر عادلی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین دانشگاه آزاد اذعان داشت هدف نمایندگی جمعیت از انعقاد این تفاهم نامه جلوگیری از شکستن قبح دخانیات در جامعه با حساسیت زایی در بین عموم افراد خصوصا قشر فرهنگی و دانشجویان است، چراکه استعمال دخانیات در همه ابعاد زندگی اعم از حوزه سلامت، اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی و غیره تأثیر گذار است. وی ضمن تاکید بر اجرایی شدن تفاهم نامه ها، بیان داشت شرایط نامناسب کنترل دخانیات در استان قم و پایین آمدن سن مصرف و عدم اجرای برخی قوانین کنترل دخانیات، موضوع پیشگیری و مقابله با دخانیات را حائز اهمیت نموده است و امید است تا محصول اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه کم تر شدن مصرف دخانیات باشد.
در ادامه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قم، ضمن بیان اهمیت توجه به موضوع دخانیات در سطح جامعه، اعلام آمادگی کرد از ظرفیت ها و بستر موجود در دانشگاه در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی جهت مبارزه با دخانیات بهره گرفته شود. وی خاطر نشان کرد لازم است موضوعات پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به سمت موضوع دخانیات سوق داده شود و رسالت دانشگاه این است که با توجه به چالشهای استان، موضوعات را به سمت مسائل کاربردی سوق دهد و موضوع کنترل و پیشگیری از دخانیات با توجه به اینکه نظام مقدس خانواده را درگیر می نماید، جزو موضوعات پر اهمیت تلقی می گردد.
دکتر علی گل در ادامه بیان داشت سازمان جهانی بهداشت چند استراتژی اصلی برای کنترل دخانیات دارد، که رصد وضعیت مصرف دخانیات یکی از استراتژی های سازمان می باشد که مرتبط با موضوع پژوهش مورد توجه در تفاهم نامه می باشد. وی در ادامه افزود متاسفانه آخرین آمار بدست آمده از مصرف دخانیات کشور بیانگر روندی افزایشی بخصوص در مصرف قلیان است و متاسفانه سال های اخیر مصرف قلیان در زنان بزرگسال به شدت روند رو رشدی داشته است. وی گفت بحث کرونا در سه سال اخیر حدود هشت میلیون نفر کشته داده که در همین سه سال اخیر دخانیات سالانه حدود هشت میلیون نفر مرگ ایجاد کرده است آن هم به علل مستقیم نه واسطه ای، که قریب به یک میلیون نفر آن، افراد در معرض دود دست دوم بودند؛ کسانی چون کودکان، خانمهای باردار، سالمندان و غیره که خود به شخصه مصرف کننده نبوده اند و تنها در معرض دود سیگار قرار گرفته اند و جان خود را از دست داده‌اند. وی گفت استراتژی دوم سازمان جهانی بهداشت هم محافظت از مردم در برابر دود دست دوم چه در اماکن عمومی چه در مکان های دیگر است. بحث مهم بعدی بحث آگاه سازی جامعه در خصوص خطرات مصرف دخانیات است، چراکه اگر جامعه به موقع نسبت به خطرات آگاه شود تا حد زیادی می تواند جلوی آن رفتار پرخطر را بگیرد. و بحث های مهم دیگر بحث خدمات ترک دخانیات، منع تبلیغات و افزایش مالیات بر دخانیات است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است و چنانکه شایسته و بایسته باشد در کشور به آن پرداخته نشده است. و اما انتظاری که از دانشگاه آزاد می رود این است که در سیاستهای کلان دانشگاه موضوع مبارزه با دخانیات وجود داشته باشد و در بحث آموزش افراد چه در سطح اساتید، چه کارکنان و چه دانشجویان، نسبت به آگاه سازی، حساسیت زایی، خطرات مصرف، راههای پیشگیری و ترک با جزییات بیان گردد تا بتوان دیدگاه و نگرش مثبتی را ایجاد کنیم تا بتوانیم این معضل را کنترل نماییم. بخش مهم دیگر مصرف دخانیات در بین دانشجویان است که قطعا نمی توان آن را کتمان کرد.
دکتر کریمی نیز در ادامه افزود مرکز تحقیقات خانواده دانشگاه آزاد محورهای مختلفی را مد نظر قرار داده است که تماماً معضلات فعلی جامعه است. استعمال مواد مخدر و دخانی نیز بحث جدایی ناپذیر از خانواده است. که می توان در این زمینه در چند شاخه آن را مورد بررسی قرار داد. در مطالعات بین رشته ای، فقه پزشکی و حقوق پزشکی هم میتوان در بحث حکم شرعی و جزئیات و حواشی آن فعالیت نمود و در گروه روانشناسی در خصوص بحث سلامت و روان می توان بدان پرداخت. وی در ادامه گفت: در خصوص تولید محتوا هم باید اعلام نمایم که مرکز تحقیقات دانشگاه تجربه خوبی در این زمینه در موارد دیگر داشته است و ما باید با استفاده از این ظرفیت فرهنگ سازی در سنین پایین را آغاز نماییم. وی افزود مرکز تحقیقات می تواند فراتر از تفاهم نامه با مجموعه مبارزه با دخانیات وارد همکاری شود.
دکتر تبرائی نیز در ادامه بحث افزود مطلب حائز اهمیت، قبیح قلمداد کردن مصرف دخانیات است. چراکه زمانی که رفتاری عادت می شود، به طبع، قبح آن ریخته می شود. ما با توجه به تجربه ای که در کلینیک داشته ایم و توانستیم موفقیتهایی در آن زمینه کسب کنیم این بوده است که توانسته ایم خدمات و فعالیتهای خود را با فرهنگ، که منظور از فرهنگ همان دین است تلفیق نماییم. و در این زمینه حاضریم کارگروهی را تشکیل دهیم که از همان ابتدای امر از بستر فرهنگی تا روشهای ترک به صورت علمی در این حوزه فعالیت نماید. وی گفت: در این خصوص باید پایان نامه های دانشجویی را به این سمت هدایت نمود و موضوعاتی را تعیین کنیم و به دانشجویان ارائه بدهیم و در نتیجه خواهیم دید که چگونه مورد استقبال قرار خواهد گرفت. وی در ادامه افزود فراتر از امر پیشگیری با همکاری رشته های گروه انسانی و تلفیق دین و روانشناسی می توانیم به موفقیت‌های درخوری برسیم چرا که آموزه های دینی برای مردم مقدس است و در حوزه معنا گرایی وقتی باورهای فرد درست می شود و اعتقاد به آخرت و معاد در فرد ایجاد می شود، این راه شکست نخواهد داشت. چراکه مردم ایران افرادی مذهبی و دینداری هستند و با این نگرش ما می توانیم خدماتی را ارائه بدهیم که جامعه، دانشگاه و جمعیت مبارزه با دخانیات از این تفاهم نامه منتفع شوند. و در این راستا باید در حوزه تلفیق دین و روانشناسی، حوزه فرهنگ و رسانه و حوزه نوروشیمی همکاری نماییم.
دکتر یوسفی نیز در ادامه با بیان توضیحاتی در خصوص راه اندازی مرکز مشاوره امین اذعان داشتند که این مرکز بخشهای مختلفی در موضوعات مختلف دارد که یک بخش آن در حوزه ترک اعتیاد در زمینه پیشگیری، فرهنگ سازی، تولید محتوا، کتاب، بروشور و … فعالیت می نماید و با توجه به اینکه این مرکز در چارت گسترده ای طراحی شده است، از ظرفیت اساتید، دانشجویان و نهادهای بیرونی استفاده می شود و انعقاد این تفاهم نامه زمینه ای را ایجاد می نماید تا بتوانیم در رسالت مهم فرهنگ سازی و پیشگیری گام موثری برداریم.
یادآور می‌شود در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری به امضا طرفین رسید

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟