اخباراخبار جمعیتویژه

فتوای آیت الله شیرازی، اولین و تنها محتوای مرجع دینی در تحریم تنباکو و دخانیات

به مناسبت سالروز تحریم تنباکو

آمار رو به افزایش و نگران‌کننده دخانیات که جوانان را درگیر خود کرده است و علاوه بر مسائل سلامت و بهداشتی آن ضررهای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی زیادی را به کشورهای جهان سوم تحمیل می‌کند کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر افزایش مصرف دخانیات کاهش سن استعمال دخانیات که به کمتر از ۱۳ سال رسیده است که زنگ خطری برای مردم ایران به ویژه مسئولین کشور است.

با توجه به تحریم همه‌جانبه ایران از نظر اقتصادی و حتی دارویی، دخانیات همچنان تنها کالایی است که تحریم نشده است. طی چند سال گذشته که کارخانه‌های خارجی تولیدات خودرو لوازم‌خانگی و… که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند با توجه به تحریم‌های گسترده علیه کشور از ایران رفتند؛ اما کارخانجات و واحدهای تولیدکننده دخانی مانند شرکت آمریکایی انگلیسی تنباکو (BAT) در اشتهارد کرج و کارخانه ژاپنی (JTI) در زنجان به فعالیت گسترده خود ادامه می‌دهند و محصولات دخانی که موجب مرگ جوانان کشور می‌شود را تولید کرده و به فروش می‌رسانند.
باید به این نکته توجه داشت که موضوع دخانیات تنها مرتبط با بحث سلامت جامعه نمی‌شود بلکه اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور را مورد هدف قرار داده است. البته موضوع دخانیات مربوط به امروز نیست بلکه چندین قرن است که کشور را درگیر خود کرده است.
در قرن گذشته فتوای تاریخی آیت‌الله میرزا حسن شیرازی در تحریم تنباکو، توطئه‌ای را که در سال ۱۳۰۹هجری قمری (۱۳۷۰ه-ش)مطابق با ۱۸۹۱-۱۸۹۲ میلادی که به دست ناصرالدین‌شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال به انگلیسی‌ها شکل‌گرفته بود، نقض کرد.
اما در وضعیت کنونی کشور که حدود ۸ میلیون مصرف‌کننده سیگار و قلیان در کشور وجود دارد و وضعیت نگران‌کننده‌ای که به‌ واسطه وجود مافیای دخانیات، سلامت و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، این موضوع جدی گرفته نمی‌شود.
براساس معاهده جهانی کنترل دخانیات که ۱۸۶ کشور عضو آن هستند، یکی از مهمترین بندهای این معاهده افزایش مالیات دخانیات تا ۷۰ درصد قیمت خرده‌فروشی است که این مقدار در ایران به کمتر از ۲۱ درصد قیمت تولیدکننده می‌رسد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران کمترین مقدار مالیات را در میان کشورهای عضو این معاهده اخذ می‌کند.
اما بااین‌حال و باوجود مشکلات عدیده‌ای که صنعت دخانیات در کشور وجود آورده است متأسفانه این موضوع همچنان مغفول مانده است و قوانین مصوب مرتبط با دخانیات جدی گرفته نمی‌شود و باوجود بیش از ۱۵ سال از تصویب آن همچنان اجرایی نشده است.
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از مراجع تقلید و جامعه روحانیت که همیشه روشنی‌بخش مسیر پیش روی جامعه اسلامی بوده‌اند، تقاضا دارد؛ ضمن اهمیت به این موضوع با ادامه دادن راه مرحوم میرزایی شیرازی، نسبت به تحریم صنایع دخانی و محصولات دخانی فتوا دهند و جامعه را از مضرات و عواقب آن آگاه سازند. چراکه ایران امروز ما نسبت به زمان میرزای شیرازی از دشمنان قوی‌تر و بیشتری برخوردار است و نیاز به میرزای شیرازی روز، به‌شدت احساس می‌شود.
به امید جامعه‌ای پویا و عاری از دخانیات
روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟