اخباراخبار جمعیتویژه

وزیر کشور:ظرفیت های گسترده تشکل های مردمی باید شناخته شود

در گردهمایی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی؛

روز شنبه ۲۲ مردادماه، به مناسبت روز ملی تشکل‌ها، گردهمایی روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در تالار وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» به نقل از ایرنا، احمد وحیدی -وزیر کشور  در این گردهمایی گفت: از میان مسئولیت‌های سیاسی، امنیتی اقتصادی، عمرانی و اجتماعی وزارت کشور، مسئولیت اجتماعی مهم‌ترین است.

وی افزود: مسائل امنیتی شاید فوریت بیشتری پیدا کند اما آنچه از دید من از همه مهم‌تر، ماندگارتر و پایدارتر است، مسائل اجتماعی است چون مؤلفه اصلی قدرت است و مؤلفه‌های دیگر قدرت در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و نظامی در بستر مسائل اجتماعی خود را نشان می‌دهد.

وزیر کشور با اشاره به درون‌زا، برون‌نگر، دانش‌بنیان و مردم محور بودن اقتصاد مقاومتی گفت: رمز موفقیت ما مردمی بودن و شعار ما دولت مردمی و ایران قوی است.

وزیر کشور در ادامه سخنانش بابیان اهمیت نقش تشکل‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در سطح بین‌المللی حرف بزنید و از حقوق پایمال‌شده مردم ایران در مجامع جهانی شکایت کنید ما هم از شما حمایت می‌کنیم.

وحیدی تأکید کرد: وزارت کشور محلی برای حمایت از تشکل‌هایی است که در دفاع از حقوق ملت و منافع ملی تلاش و در رفع آسیب‌ها و شناخت مسائل کار می‌کنند.

وزیر کشور با انتقاد از فعال بودن ۲۰ درصد از تشکل‌های دارای مجوز، خواستار فعالیت سمن‌های بیشتر شد.

وحیدی ابراز امیدواری کرد که بتواند وظیفه خود را در حوزه اجتماعی انجام داده و حکمرانی مردمی به معنای واقعی آن محقق شود تا با کمک سمن‌ها شاهد حل مسائل، رشد اجتماعی و سرمایه اجتماعی باشیم.

تشکل‌ها از آثار سو تحریم‌ها بر مردم در مجامع بین‌المللی طرح شکایت کنند

وزیر کشور در ادامه سخنانش بابیان اهمیت نقش تشکل‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در سطح بین‌المللی حرف بزنید و از حقوق پایمال‌شده مردم ایران در مجامع جهانی شکایت کنید ما هم از شما حمایت می‌کنیم.

وحیدی تأکید کرد: وزارت کشور محلی برای حمایت از تشکل‌هایی است که در دفاع از حقوق ملت و منافع ملی تلاش و در رفع آسیب‌ها و شناخت مسائل کار می‌کنند. برای این کار برنامه داریم که از مسیر توسعه کمی و کیفی می‌گذرد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور:جامعه بدون سرمایه اجتماعی کارآمدی ندارد

محمد عباسی، معاون وزیر کشور بابیان اینکه در حال حاضر تشکل‌های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی ظرفیت بسیار خوبی است که باید قدردان این ظرفیت بود، تأکید کرد: هم دولت و هم مجلس و هم جامعه درصدد تقویت و حمایت از تشکل‌های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی هستند.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تشکل مردمی در کشور به ثبت رسیده است و قدم‌های بزرگی هم توسط این تشکل‌ها برداشته‌شده که ظرفیت بسیار بزرگی است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: جریان تعاملی اجتماعی جزو ویژگی تشکل‌های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی است که اتحاد اجتماعی را ایجاد می‌کند و به دنبال آن‌هم اعتماد اجتماعی ایجاد می‌شود؛ هرچند برخی از افراد کارهایی را درگذشته انجام داده‌اند که بی‌اعتمادی ایجاد شود اما این دولت در تلاش تقویت و ارتقاء سطح اعتماد اجتماعی است چراکه زمانی که اعتماد اجتماعی نباشد سایر نیازها نیز دیده نمی‌شود و عدالت اجتماعی آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: باید از وجود تجارب گسترده تشکل‌های مردمی استفاده کنیم؛ حدود ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت‌شده وجود دارد یعنی گروهی با همدلی در کنار هم قرارگرفته‌اند تا به مردم کمک کنند و این افراد نه‌تنها به خود و خانواده‌شان بلکه به همه مردم می‌اندیشند و باید این موضوع را ارج نهیم.

عباسی بابیان اینکه مسئولیت‌پذیری یکی از خصایص تشکل‌های مردمی است، گفت: جریان تعامل اجتماعی از ویژگی‌های مردمی این تشکل‌ها است؛ تعامل از موضوعاتی است که می‌تواند مشارکت و اعتماد اجتماعی را تقویت کند و اعتماد از سرمایه‌های اجتماعی است.

معاون وزیر کشور همچنین درباره پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی گفت: پیش‌نویس قانون تشکل‌های مردمی نیز در مجلس در جلسات مختلف با حضور کارشناسان در حال بررسی است؛ این کار مردمی است و اقدامی برای منفعت اقتصادی محسوب نمی‌شود بلکه عده‌ای به دنبال خدمت هستند و نباید کار را برای آنان سخت کرد اما نیاز به قانون دارد و این قانون باید کار را تسهیل کند. معتقدم نتیجه این قانون به تقویت انسجام اجتماعی و تسهیل امورمی انجام

رئیس فراکسیون سازمان های مردم نهاد مجلس: تنها راه برون‌رفت از مشکلات به میدان آمدن مردم است

زهره الهیان، رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی افزود:فعالیت مشارکت‌های مردمی در ادبیات زیر دیرینه ما شکل‌گرفته است و بوده است چراکه هیئت‌ها و خیریه‌ها همواره کمک کردند و بعد از چهار دهه از انقلاب هم هزاران تشکل شکل گرفت که برخی از آن‌ها ظرفیت‌های بالایی دارند و شاید برخی از آن‌ها کارهایی انجام دهند که بسیاری از دستگاه‌های دولتی نتواند آن‌ها را انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس درصدد تقویت تعامل بیشتر بین مردم و مسئولین هستیم و شبکه‌ای از تشکل‌ها را ایجاد کرده‌ایم که  تشکل‌هایی که تخصصی شناخته‌شده و دارای فعالیت در سطح ملی هستند بتوانند در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شرکت کنند و این‌یک نحوه قانون‌گذاری مشارکتی است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود به برخی از نکات در زمینه فعالیت تشکل‌های مردمی  نیز اشاره کرد و گفت: تعدادی از این تشکل‌ها مشکلاتی در بحث مالیات دارند که ما کمک خواهیم کرد که این مشکلات آن‌ها حل شود و این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: مشکل بعدی در زمینه صدور مجوزها برای تشکل‌های مردمی است که این موضوع نیز باید تسهیل شود.

وی افزود: تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در پروژه‌های کلان شرکت کنند و این موضوع را می‌توان با آن‌ها به اشتراک گذاشت و بنابراین باید موانع در این زمینه برداشته شود.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان خدمات عمومی بهداشتی عمرانی و آموزش و توانمندسازی را به‌خصوص در مناطق محروم به سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی واگذار کرد و یکسری موانع در این خصوص وجود دارد که باید با کمک مجلس برداشته شود.

رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس با اشاره به مشکلات پیش روی سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی گفت: باید به فرمانداران آموزش داده شود تا شناخت کافی از تشکل‌ها و زمینه‌های فعالیت و آن‌ها را داشته باشند.

وی ادامه داد: در بحث قانون نمی‌توان منکر وجود قانون در مورد تشکل‌ها شد اما وجود نظم در این حوزه بسیار مهم است و باید حمایت شود و باید به سمت رفع مشکلات و نیازهای قانونی قانون‌گذاری مشارکتی رفت. کمیسیون شوراها در این زمینه پیگیر قانون موردنظر است و پیش‌نویس آن در مرکز پژوهش‌های مجلس آماده‌شده است و ما آمادگی داریم که نظرات را در این خصوص از تشکل‌ها دریافت کنیم و در پیش‌نویس در صحن علنی مجلس این نظرات را لحاظ کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از تشکل های مردمی فعال با حضور وزیر کشور و سایر مسئولین تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟