اخباراخبار جمعیتویژه

بیانیه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، این موسسه به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی بیانیه صادر کرد. بی‌شک برخورداری از جامعه‌ای توسعه‌یافته، نیازمندِ توجه به نهادهای مدنی و مشارکت‌های اجتماعی است که نقصان آنها آسیب‌های جدی را بر بدنه جامعه، دولت و درنهایت حکومت وارد ساخته و ظهور و بروزشان افزایش سرمایه اجتماعی را به همراه دارد. این موسسه ضمن تبریک این روز به سازمان‌های پرتلاش مردم‌نهاد و اعضای این سمن‌ها و آرزوی توفیق روزافزون و دستیابی اهداف خیرخواهانه آنها، این روز را گرامی می‌دارد.

همان‌طور که سازمان‌های مردم‌نهاد با اخلاص کامل وارد عرصه اجتماعی شده‌اند، انتظار دارند تمامی مسئولین محترم با التزام قلبی و عملیِ خود، سازمان‌های مردم‌نهاد را به‌عنوان یکی از ارکان جامعه مدنی پذیرا باشند و در تصمیم‌گیری‌ها، نظرات آنها را موردتوجه قرار دهند.

 این موسسه قدردانی از توجهات دولت سیزدهم به تشکل‌ها و با آرزوی موفقیت برای ریاست محترم جمهوری، از ایشان تقاضا دارد با توجه به وضعیت نگران‌کننده استعمال دخانیات  در جوانان، به علت روند سعودی مصرف (به ویژه در دختران) بو آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی آن، توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و همچنین تقاضا دارد دولت محترم نیز نسبت به پیگیری موارد زیر اهتمام ورزد:

  1. تشکیل منظم جلسات ستاد کشوری کنترل دخانیات زیر نظر وزارت بهداشت، طبق ماده ۱ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و همچنین اجرای طرح بیمارستان بدون دخانیات در سراسر کشور توسط وزارتخانه مذکور.
  2. حمایت جدی وزارت آموزش‌وپرورش از طرح ملی پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات در دانش آموزان) در جهت پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی در نوجوانان.
  3. جلوگیری از گسترش کشت تنباکو در سطح کشور و جایگزین نمودن محصولات کشاورزی استراتژیک نظیر گندم، برنج، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و… و توجیه و تشویق و ترغیب کشاورزان در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های ذیربط.
  4. پای بندی وزارت صمت به ماده ۷، ۱۷ و ۱۸ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مبنی بر صدور مجوز تولید و عرضه مواد دخانی و کشت توتون با هماهنگی ستاد کشوری کنترل دخانیات و همچنین پایبندی به سایر مواد قانونی مرتبط با این وزارتخانه.
  5. پایبندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بند ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مبنی بر ممنوعیت هرگونه تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم محصولات دخانی که طبق آن نمایش صحنه‌های استعمال دخانیات در رسانه ملی ممنوع است و همچنین توسعه برنامه‌های ضد استعمال دخانیات جهت آگاه‌سازی جامعه از مضرات همه‌جانبه آن.
  6. پیگیری اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در سطح ملی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت.
  7. ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی توسط وزارت ورزش و جوانان در سطح کشور برای استفاده جوانان به‌صورت رایگان.
  8. تخصیص بودجه کافی جهت بندهای فوق به‌ویژه طرح پاد توسط سازمان محترم برنامه بودجه و تأمین اعتبار آن از محل درآمد مالیات دخانیات.
  9. پاسخگویی مجلس و دولت محترم در خصوص عدم اجرای قانون جامع. کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و پیگیری جدی برای اجرای آن.
  10. پیگیری مصوبه سال ۱۳۹۶ دیوان عدالت اداری مبنی بر منع واردات، تولید و عرضه توتون‌های معسل.
  11. برنامه‌ریزی عملیاتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت مبارزه با قاچاق مواد دخانی.
  12. اهتمام شهرداری‌ها نسبت به تخصیص فضاهای مناسب مانند فضاهای سبز شهری و اجرای بوستان و پارک‌های بدون دخانیات برای آگاه‌سازی مردم در زمینه مضرات همه‌جانبه دخانیات.

این موسسه همچنین از ستاد ائمه جمعه و جماعات، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و ارگان‌های مرتبط به‌ویژه صداوسیما و رسانه‌ها برای آگاهی بخشی و اهمیت نقش مردم و مسئولیت حکومت در مقابله با این پدیده شوم که مستقیم و غیرمستقیم توسط استعمار نو و استثمارگران بین‌المللی و عوامل آنها هدایت و مدیریت می‌شود، تقاضا دارد در این زمینه ما را یاری نمایند.

امیدواریم سازمان‌های دولتی و غیردولتی با همکاری مردم با یک عزم راسخ ملی، نسبت به کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات جهت دستیابی به جامعه‌ای با پویایی پایدار همت گمارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟