اخباراخبار جمعیتویژه

همایش بزرگداشت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی در حوزه سلامت برگزار شد

همایش بزرگداشت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت، روز یکشنبه ۲۳ مردادماه سال جاری با حضور معاونان توسعه و بهداشت وزارت بهداشت، مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت، مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیرین و مشارکت‌های مردمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی محمدجواد حیدری پور، مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت این همایش  بیان کرد: ما در اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت نیاز داریم که با تشکل‌ها تبادل و ارتباط بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: دکتر عین‌اللهی به حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد نگاه مثبت و جدی دارد، بنابراین می‌توان فرصت را غنیمت شمرد و با استفاده از این ظرفیت، مشارکت و تبادل‌نظر بیشتری با تشکل‌ها داشته باشیم. همچنین از نظرات و تجارب سازمان های مردم نهاد می‌توان در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نیز بهره برد.

وی ضمن قدردانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در حوزه سلامت، در خصوص نام‌گذاری روز تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی، عنوان کرد: نامگذاری این روز به نام تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی، نقطه عطفی در گسترش تعامل بین وزارتخانه و سازمان‌های مردم و تشکل‌ها و توسعه مشارکت‌های مردمی خواهد بود، چراکه می‌توانیم این جلسات را مرتب برگزار کنیم و از تجارب و کمک‌های شما عزیزان بهره‌مند شویم.

کار خیر در کشور ما سبقه طولانی دارد

مشاور وزیر بهداشت در امور اجتماعی و دبیر کارگروه خیرین و مشارکت‌های مردمی نیز در این همایش گفت: در کشورمان اقدامات زیادی در حوزه نیکوکاری انجام می‌دهیم، اما در رنکینگ های جهانی در نظر گرفته نشده و آن‌ها این اقدامات را کار خیر تلقی نمی‌کنند، درحالی‌که اگر این اقدامات را نیز لحاظ کنند، کشورمان جزو سه کشور برتر دنیا در حوزه نیکوکاری خواهد شد.

محمدرضا محمودی، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت بهداشت، اظهار کرد: این اداره کل در سال ۹۵ در وزارت بهداشت بنانهاده شد؛ اما می‌دانید کار خیر در کشور ما سبقه طولانی دارد و نیازی به تشکل و سازمان ندارد، چراکه مردم ما در یک نظام ایدئولوژیک زندگی می‌کنند و در نظام‌های ایدئولوژیک روحیه کمک به همنوع، بسیار بارز است.

وی افزود: طبق آمار جهانی، ایران در سال ۲۰۲۱   در بین سایر کشورها در حوزه نیکوکاری، رتبه ۳۲ و در سال ۲۰۱۸ نیز رتبه ۱۹  را کسب کرده است.

محمودی با اشاره به اینکه در رنکینگ جهانی سه شاخص مهم مدنظر است، تصریح کرد: کشور ما از این سه شاخص بسیار فراتر گام برداشته است. ما در کشورمان اقدامات زیادی در حوزه نیکوکاری انجام می‌دهیم، اما در رتبه‌بندی های جهانی در نظر گرفته نشده و آن‌ها این اقدامات را کار خیر تلقی نمی‌کنند، درحالی‌که اگر این اقدامات را نیز لحاظ کنند، کشورمان جزو سه کشور برتر دنیا در حوزه نیکوکاری خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و‌ منابع وزارت بهداشت نیز که از دیگر سخنرانان این همایش بود، گفت: فارغ از گرفتاری‌هایی که با آن مواجه هستیم، هرجایی که قدمی برای مردم برداریم و برای آن‌ها آرامش به ارمغان آوریم، می‌توانیم بگوییم مدیر هستیم، موفق هستیم و انسان هستیم.

بهروز رحیمی، گفت: مجموعه حکمرانی کشور به وجود خیرین می‌بالد و برای آن‌ها شأن و منزلت قائل است، به‌خصوص دولت سیزدهم که دیدگاهش مردمی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: اطمینان دارم که بسیاری از مردم با اقدامات خیرخواهانه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، احساس آرامش می‌کنند و این یعنی موفق عمل کرده‌اند.

رحیمی در پایان افزود: وزارت بهداشت بدون وجود خیرین هویتی برای خود قائل نبوده و تمام تلاشمان این است که شرایطی فراهم کنیم تا بتوانید هرچه بهتر خدماتی را به جامعه ارائه دهید.

باید در مقوله پیشگیری بیشتر سرمایه‌گذاری شود

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت:  باید تلاش کنیم تا هیچ‌کس دچار بیماری نشود و به‌جایی برسیم که کشور دردمند نداشته باشد.مشارکت مردمی یکی از اصول موفقیت وزارت بهداشت است و باید از حضور مردم بیشتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری‌های بین بخشی بین دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط برای تأمین سلامت جامعه افزود: وزارتخانه‌های مربوطه باید در امر بهداشت و درمان همراهی کنند.

https://uswr.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid=142&newsview=23420.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟