اخبارویژه

در شهر ورامین کلید خورد

فعالیت «پادیاران» برای دستیابی به شهر بدون دخانیات در ورامین

 

 

جلسه هماهنگی با مدیران مدارس جهت اجرای فاز جدید طرح پاد «پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس» با حضور محمدرضا مسجدی دبیر کل «جمعیت»، امیر محمدی رئیس آموزش و پرورش شهرستان ورامین، عباس کیوانلو رئیس آموزش و پرورش بخش جوادآباد ورامین، علیرضا شمس، حمیدرضا شاهسون مدیر  مدیر«جمعیت» ورامین، الهام معاف معاف مدیر اجرایی طرح پاد و بیش از شصت نفر از مدیران مقطع متوسطه این شهرستان ۲۹ مهر در تالار آپادانا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، دبیر کل «جمعیت» در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از مسئولیت‌پذیری مدیران و مسئولین با ابراز نگرانی از آمار استعمال دخانیات در بین دانش‌آموزان به نقش پراهمیت مدیران و معلمان برای پیشگیری از استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: یکی از معیارهای سنجش سلامت عدم استعمال دخانیات است. وظیفه ایجاد این معیار برای فرزندانمان به عهده ما است. بنابراین در اینجا نقش مدارس پررنگ تر از قبل می شود و مدیران مدارس باید دانش‌آموزان را همانند فرزندان خود پرورش داده و علاوه بر توجه به سلامت، نگران آینده آنان باشند. مطمئنا این نگرانی در تمامی پرسنل و کادر مدارس نهادینه است.

محمدرضا مسجدی در ادامه تاکید کرد: اگر ما انتظار داشته باشیم که فرزندانمان جزو ۱۴ درصد مصرف‌کننده دخانیات نباشند باید زمینه‌های سلامت آن‌ها را با مدیریت صحیح در خانه و مدرسه، ایجاد فضاهای سالم برای تخلیه انرژیت و … فراهم کرد.

وی با اشاره به این موضوع که، سازمان جهانی بهداشت در ابتدا طرح پاد را موفق نمی‌دانست، در ادامه گفت: ما با گسترش این طرح از مدرسه به خانواده، محله و در فازهای بعدی به کل سطح شهر که اکنون در فاز محله هستیم درصدد پیشگیری از استعمال و کاهش مصرف در کل شهر هستیم. اکنون سازمان جهانی بهداشت استقبال بسیار خوبی از این طرح کرده و قرار است بعد از اتمام این فاز ورامین به عنوان الگو در دنیا معرفی شود.

فعالیت «پادیاران» برای دستیابی به شهر بدون دخانیات در ورامین
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ورامین

مسجدی افزود: بیش از ۱۲ سال برای اجرای طرح پاد تلاش کردیم و در این راه با یاری و حمایت شما عزیزان تا کنون موفق بوده و هستیم و همچنان این حمایت را مطالبه می کنیم. باید این مژده را به ساکنان این شهرستان داد که با اجرای این طرح کاهش ۳ درصدی استعمال دخانیات را خواهیم داشت و در نهایت به صفر رساندن آن در بین دانش آموزان ورامینی است.

وی ادامه داد: قطعاً این طرح در کوتاه مدت عملی نخواهد بود و باید با همکاری و توان افزایی سایر نهادها این مهم انجام شود. همچنین از مدیران مدارس می خواهم با تقویت روحیه مطالبه گری خود و اولیای دانش‌آموزان به اجرا هرچه بهتر این طرح کمک کرده و مسئولان را نیز درگیر کنند.

مسجدی از پروژه تحقیقاتی که بصورت اختصاصی در این طرح در حال انجام است، خبرداد: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت» با بررسی همه جوانب علمی این طرح نتایج را به صورت مستمر مستندسازی کرده تا در اختیار متقاضیان قرار گیرد. همچنین جهت اشتغالزایی خانواده های کم بضاعت و بدسرپرست دانش آموزان طرح کارآفرینی در حال انجام است که علاوه بر تامین مسائل اقتصادی، خانواده دغدغه های سلامت و مشکلات پیرامون فرزندانشان را جدی بگیرند.

برنامه ریزی اوقات فراغت دانش آموزان

محمدی رئیس آموزش و پرورش ورامین نیز در این دیدار با قدردانی از دکتر مسجدی و فعالیت‌های این سازمان مردم نهاد گفت: استفاده از توان تسهیلگران طرح پاد برای مشاوره جهت کاهش آسیب های اجتماعی برای اولیا و دانش آموزان از آبان ماه آغاز خواهد شد.

محمدی افزود: از مسئولان تقاضا داریم تا قبل از اپیدمی شدن این معضل ما را در این زمینه یاری کنند. همچنین جهت ساماندهی کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در خانه و مدرسه برنامه ای را مدون کرده که بوسیله فعالیت‌های هنری و استعدادیابی دانش‌آموزان بتوان این مهم را انجام داد.

فعالیت «پادیاران» برای دستیابی به شهر بدون دخانیات در ورامین
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ورامین

در ادامه نیز حمیدرضا شاهسون رییس «جمعیت» با تشریح طرح پاد و فعالیت‌های انجام‌شده و در حال انجام این طرح، گفت: این طرح با دو مدرسه شروع و اکنون بیش از ۶ هزار دانش‌آموز را به عنوان پادیار به عضویت درآورده است. تاکنون ۶۵ مدرسه در حال اجرای این طرح هستند که قرار است در بخش جوادآباد نیز این طرح اجرا شود که در پی اجرای آن در مجموع ۸۰ مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد.

فعالیت «پادیاران» برای دستیابی به شهر بدون دخانیات در ورامین
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ورامین

در پایان الهام معاف مدیر اجرایی طرح پاد با معرفی تهسیلگران درزمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارایه خدمات روانشناسی و جامعه‌شناسی، گفت: چهار گروه برای دختران و پسران از آبان مان در مدارس ورامین کار خود را آغاز خواهند کرد و امیدواریم با کمک تسهیلگران، دانش‌آموزانی سالم به‌دوراز آسیب‌های اجتماعی و  و رفتارهای نابهنجار در ورامین داشته باشیم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟