اخباراخبار جمعیت

نشست خبری دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از روند مقابله با کاهش مصرف مواد دخانی در کشور

دکتر محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، از روند مقابله با کاهش مصرف دخانیات در کشور انتقاد کرد و گفت: در ایران سالیانه مبلغ١٠٠ هزار میلیارد تومان برای سیگار هزینه می شود.

دکتر مسجدی، روز شنبه۲۵ خرداد در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن گلایه از عدم حضور وزیر ارشاد در جلسات ستاد، افزودند: طبق اعلام، معاون سینمایی وزارت ارشاد، قرار بود مجوز تولید فرآورده های سینمایی و تلویزیونی که صحنه های مصرف سیگار را دارند صادر نشود اما اجرا نشد. صدا و سیمای ما نیز در مبارزه با دخانیات قوی عمل نکرده است

دبیر کل این موسسه با بیان اینکه از سال ٨۵ عضو معاهده و کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات هستیم که همانند معاهده انرژی هسته ای است، که متاسفانه امسال بدترین نمره مالیات به سیگار به ایران تعلق گرفت، بر اساس این کنوانسیون، باید ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی ها بر هر پاکت سیگار مالیات اخذ شود که در این مورد هم خوب عمل نکردیم.

طبق اعلام ایشان ، در هر روز ٢٠ و سالانه ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می شود که خطر افزایش سکته قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد، همچنین ایشان اضافه کردند که ایران در تمام زمینه ها به جز دخانیات تحریم است که این نشان از برنامه ریزی حساب شده و کشاندن جوانان به سمت اعتیاد دارد.

ایشان از تخصیص ارز دولتی برای واردات توتون و کاغذ سیگار در پنج ردیف اول گلایه کرده و با تاکید به نقش رسانه ها در کاهش مصرف دخانیات افزودند: وزارتخانه ها طرح دانشگاه و بیمارستان بدون سیگار را دنبال می کنند که می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

دکتر مسجدی با بیان اینکه  تمام مدارس ورامین تحت پوشش طرح پیشگیری از مصرف دخانیات (پاد) قرار گرفته اند افزودند ورامین اولین شهر بدون دخانیات معرفی می شود که ٨٠ درصد مردم شهر از این طرح حمایت کردند، اما نقش آموزش پرورش همچنان ضعیف است.

از طريق
خبرگزاری مهرخبرگزاری تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟