آموزشاخباراخبار جمعیتویژه

کاهش مصرف دخانیات همتی جمعی می‌طلبد

یادداشت دکتر مسجدی در روزنامه همشهری:

به گزارش روابط عمومی « جمعیت» روزنامه همشهری در هفته ملی بدون دخانیات یادداشتی را به نقل از دکتر محمدرضا مسجدی ، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران منتشر کرد که به شرح ذیل است:
کشورهای اروپایی و آمریکایی، اقلامی مانند واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم یدکی هواپیما و… را در ایران و سایر کشورهای هم‌تراز، تحریم کرده‌اند. این کشورهای تحریم‌کننده ایران حتی نخ بخیه، واکسن و دارو را تحریم کرده‌اند؛ درحالی‌که تنها کالایی که تحریم نشده، محصولات دخانی است. صنعت دخانیات هم در توسعه مصرف دخانیات با کشورهای تحریم‌کننده همسو بوده و می‌توان گفت در سهولت دسترسی ایرانیان به دخانیات مشارکت داشته است.

سیگار را تحریم نکردند
می‌توان این سؤال را از سازمان‌های موردنظر پرسید که کشورهای اروپایی و آمریکایی در ۲دهه اخیر به جز صنعت دخانیات، بر چه موضوعاتی سرمایه‌گذاری کردند؟ طبق آمار رسمی سالانه ۷۰.۵میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که حدود ۵۱میلیارد نخ (۷۳درصد) توسط ۲شرکت چندملیتی خارجی با ماهیت آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی یعنی ۲شرکت بی‌ای‌تی و جی‌تی‌آی تولید می‌شود.به‌گفته دکتر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ایران روند رشد مصرف دخانیات بین گروه ۱۸تا ۲۴سال است و در میان زنان ۹۰درصد شاهد افزایش مصرف هستیم.
طبق مطالعات انجام شده از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، میزان مصرف سیگار در دختران نوجوان ایرانی ۱۳۳درصد افزایش یافته است.

سلامت، قربانی صنعت تولید دخانیات
مصرف دخانیات سالانه موجب ۸میلیون مرگ در جهان می‌شود که حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر آن به‌دلیل مواجهه با دود دست دوم دخانیات رخ می‌دهد.
براساس مطالعات «استپس» وضعیت شیوع مصرف دخانیات در کشورمان در سال ۱۴۰۰، روند مصرف دخانیات طی سال‌های ۹۵تا ۱۴۰۰در گروه سنی بالای ۱۸سال در کشور افزایشی بوده است.مصرف دخانیات در سال‌های ۹۵تا ۱۴۰۰در گروه سنی ۱۸تا ۲۴سال در مردان ۳۴درصد و در زنان ۹۰درصد افزایش داشته، مصرف روزانه سیگار هم در بین زنان حدود ۱۹۰درصد و در بین مردان ۴۶درصد و در گروه سنی ۲۵تا ۳۴سال نیز در مردان ۱۹.۶و در زنان۹۰.۸۸درصد افزایش داشته است.تحمیل هزینه سالانه بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های مرتبط با بخش سلامت است.حداقل ۶۰هزار مورد مرگ سالانه ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات برآورد شده است.

۳۰هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی
بیش از ۳۰هزارمیلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو هدر رفت سالانه داریم.
سالانه بیش از ۱۱۰هزار میلیارد تومان به‌دلیل مرگ زودهنگام افراد مصرف‌کننده و در مواجهه با دود دست دوم، غیبت از کار، ناتوانی، آتش‌سوزی و… به بخش‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور ضرر اقتصادی تحمیل می‌شود.در مجموع ضرر مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی، بیش از ۱۴۰هزار میلیارد تومان است.

تبلیغات عامل جذب جوانان
فرهنگ به‌معنای مشارکت عموم در حل یک مشکل اجتماعی است. نقش افراد مشهور و معروف (بازیگران، ورزشکاران، نویسندگان و شاعران) در گسترش فرهنگ سلامت بسیار مهم است. این افراد به‌عنوان الگوی جامعه درنظر گرفته می‌شوند و باید در جهت تقویت فرهنگ سلامت مؤثر باشند.

سیگارکشیدن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی به‌قدری برجسته شده که ناخودآگاه توجه مخاطب را به‌خود جلب می‌کند و کودکان و نوجوانان با توجه به دوره سنی‌شان به‌شدت تحت‌تأثیر محیط اطراف شان قرار دارند و تمایل دارند تا در پوشش و رفتار از دیگران به‌ویژه شخصیت‌هایی که از محبوبیت بالایی برخوردارند، الگوبرداری کنند و یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتارها برای تقلید کودکان و نوجوانان از شخصیت‌های محبوب در فیلم‌ها، سیگار کشیدن است.طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات دخانیات با اشکال مختلف ممنوع است. این اواخر به‌دلیل استراتژی شرکت‌های چند ملیتی تبلیغ‌کننده دخانیات، تبلیغات دخانیات به‌صورت غیرمستقیم جوانان را هدف گرفته است.تحقیقات ثابت کرده است که بیش از ۳۰درصد جوانان به‌دلیل تبلیغات جذب مصرف دخانیات می‌شوند.

لینک دانلود صفحه:https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/193377/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟