اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقات

دانشگاه مهم‌ترین نهاد برای مبارزه با دخانیات است

همکاری «جمعیت» با دانشگاه تهران در خصوص پیشگیری از استعمال دخانیات

جلسه همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با مرکز مشاوره دانشگاه تهران ۵ آبان ماه سال ۹۹ پیرامون همکاری و هم‌اندیشی در خصوص پیشگیری از استعمال دخانیات با حضور دکتر مسجدی دبیر کل جمعیت و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران  و سایر مدیران مرکز مشاوره و «جمعیت» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» دکتر پیروی در صحبت‌های خود خبر از راه‌اندازی کلینیک ترک دخانیات در دانشگاه تهران داد و گفت: قصد داریم از پزشکان دوره‌دیده در این کلینیک استفاده کنیم تا آمادگی لازم برای پیشگیری و کنترل و درمان را داشته باشیم و مانع به خطر افتادن نسل جوان جامعه شویم، وی افزود؛ درزمینهٔ مشاوره و درمان نیاز به همکاری جمعیت داریم.

در این جلسه حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران طی صحبت‌هایی پیرامون افزایش استعمال دخانیات در دانشجویان گفت: بر اساس پایش سلامت روان که به صورت الکترونیکی از تعداد ۲۰ هزار نفر انجام گرفت، نتایج حاکی از آن است که  حدود ۲ و نیم درصد مصرف قلیان و سیگار  افزایش داشته است.

دکتر مسجدی به سابقه فعالیت جمعیت درزمینهٔ کلینیک ترک دخانیات جمعیت اشاره کرد و گفت: جمعیت مبارزه با دخانیات ۲۸ سال پیش کلینیک را در خیابان پیروزی تهران راه‌اندازی کرد و در شهرهای قم، مشهد و ورامین و چند بیمارستان تهران پرستارانی را آموزش داده‌ایم که برای راه‌اندازی کلینیک ترک دخانیات آمادگی داشته باشند،

مسجدی در ادامه افزود: تجربه فعالیت‌های ما در کلینیک حدود ۲۸ درصد ترک سیگار را به دنبال داشته است و مسئله آن بسیار شبیه مسئله مواد مخدر است. در وهله اول هدف ما پیشگیری است و درمان در مراحل بعدی است.

دکتر مسجدی با تأکید به تقویت نقش اجتماعی دانشجویان گفت: باید با دعوت از تشکل‌های دانشجویی آنها را وارد میدان کرده و از خود دانشجوها در این زمینه استفاده کرد که پیگیر کار باشند و اموری نظیر نظارت و پیگیری با ما و دانشگاه باشد که در مرحله اول ورودی به دخانیات کمتر و خروجی بیشتر شود و زمانی که دانشگاه تهران در این زمینه موفق شود می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران از آمادگی دانشگاه برای برگزاری دوره‌های آموزشی ترک دخانیات خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم دوره‌های آموزشی را در سطح کشوری برگزار کنیم و گواهی پایان دوره نیز برای شرکت‌کنندگان در این طرح صادر کنیم و حتی مشاوره‌هایی داشته باشیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم کارگاه‌های پیشگیری و ترک دخانیات را در فضای مجازی برگزار کنیم و همین طور از پزشکان فعال دانشگاه تهران کمک بگیریم.

پیروی همچنین گفت: می‌توان در انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده و به محض تصویب برنامه از آن بهره‌برداری کرد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن اشاره به همکاری‌های جمعیت با حوزه‌های علمیه کشور گفت: دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکزی است که می‌توان از آن در مسیر مبارزه با دخانیات به خوبی استفاده کرد که با تقویت نقش اجتماعی فراتر از تحصیلات در نقش‌های اجتماعی خود پررنگ‌تر ظاهر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟