اخباراخبار جمعیتزنان و دخانیات

مصرف دخانیات یک از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در بیماری‌های غیر واگیر

دوازدهمین سمینار جلوه‌هایی از زندگی با دیابت به همت انجمن دیابت ایران، ۱۷ بهمن‌ماه در تالار امام بیمارستان امام خمینی با حضور مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، زهرا صدر (مدیر واحد زنان «جمعیت» و عضو شبکه غیردولتی زنان جمهوری اسلامی ایران) در این سمینار با اشاره به ارتباط بیماری دیابت و مصرف دخانیات گفت: براساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های واگیر (سل، هپاتیت، ایدز و …) سهم مهمی در بردارد، اما سهم عمده مرگ‌ومیر در سطح جهانی مربوط به بیماری غیر واگیر است، وی افزود یکی از ۵ عامل مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات است.

زهرا صدر با تأکید بر رابطه استعمال دخانیات و بیماری دیابت افزود: نیکوتین یک ترکیب گیاهی دارای خواص محرک و آرامبخش است که در سیگار، قلیان و تنباکوی میوه‌ای وجود دارد. نیکوتین تولید گلوکز را افزایش می‌دهد، به طوری که باعث افزایش تولید کتوکلامین‌های بدن می‌شود که شامل هورمون‌های اپی‌نفرین و نوراپی نفرین می‌شود و این هورمون‌ها زمانی که تولید می‌شود، بدن تحت استرس‌های احساسی و فیزیکی قرار می‌گیرد و باعث علائمی مثل افزایش ضربان قلب، فشارخون، میزان تنفس و میزان قند خون و افزایش سطح چربی خون می‌شود، از سوی دیگر نیکوتین بر فعالیت انسولین اثر می‌گذارد و سبب اختلال در عملکرد انسولین می‌گردد و جهت جبران افزایش سطح قند خون، انسولین بیشتری برای کنترل گلوکز خون لازم می‌باشد.

مدیر واحد زنان «جمعیت» گفت: به‌طورکلی نیکوتین سبب افزایش قند خون، چربی و به دنبال آن ایجاد تصلب شرایین می‌شود که باعث انقباض عروق، کاهش جریان خون و افزایش فشارخون می‌شود، به عبارت دیگر فرد دیابتی علاوه بر بیماری دیابت درگیر بیماری قلبی نیز خواهد شد.

صدر در ادامه با تأکید بر اهمیت پیشگیری بیماری دیابت گفت آموزش و اطلاع‌رسانی درباره مضرات دخانیات یکی از راه‌های پیشگیری در ابتلا به دیابت است که با توجه به وجود بروشورها و مطالب آموزشی در غرفه های این سمینار، در ارتباط با عوامل ابتلا و پیشگیری از دیابت مانند؛ ورزش، تغذیه، خود مراقبتی و … متأسفانه مطالب آموزشی در رابطه با نقش دخانیات در ابتلا به دیابت موجود نبود.

دکتر نیکوسخن در پایان این سمینار در رابطه با بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری دیابت، از سیگار بعنوان قاتل اول، فشارخون قاتل دوم، چربی‌خون قاتل سوم و قندخون را قاتل چهارم نام برد و بر نقش دخانیات و دود تحمیلی بر این بیماری‌ها، تأکید کرد.

شایان‌ذکر است از سخنرانان این سمینار؛ دکتر رستمیان (نقش آموزش در بیماری‌های روماتولوژیک)، دکتر جمالی (سازمان‌های مردم‌نهاد و دیابت)، دکتر کلانتری (تغذیه و سرعت غذا خوردن)، دکتر نیکوسخن (قلب خود را نشکنید) و دکتر جلالی (مهارت‌هایی از حال بد به حال خوب) و زهرا صدر (نقش دخانیات در ابتلا به دیابت) بودند.

دوازدهمین سمینار دیابت
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟