اخباراخبار جمعیتویژه

نهمین نشست هیئت اندیشه‌ورز میز مبارزه با دخانیات برگزار شد

روز سه شنبه ۹ مرداد ماه سال جاری، نهمین نشست هیئت اندیشه‌ورز میز مبارزه با دخانیات با حضوردکتر امید عبدالهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر نظر منصوری، حجت‌الاسلام جواد طاهری مدیر تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، دکتر محمدحسین صادقی مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور،دکتر صادق آبسالان معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر علیرضا شغلی مدرس و پژوهشگر دانشکده علوم پزشکی زنجان گروه پزشکی اجتماعی،دکتر مهدیان از دانشگاه آزاد اسلامی،دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت و رئیس میز کنترل دخانیات و حجت‌الاسلام علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در سالن جلسات امام رضا (ع) دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در این نشست دکتر شغلی در ابتدا به توضیحاتی در خصوص بسته سیاستی پیوست فرهنگی اجتماعی دخانیات در حوزه آموزش عالی پرداخت.

در این نشست معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر توجه به اجماع عملکردی در این بسته سیاستی و توجه به رویکرد دولتی -مردمی در بسته جامع میز دخانیات تأکید کرد.

توجه به جایگاه محیط های پژوهشی، آموزشگاه‌های آزاد( در زمینه‌های علمی ، موسیقی و..) و محیط‌های ورزشی در کنار فضاهای آموزشی در این بسته سیاستی ، پیشنهاد پیش‌بینی تخلف انضباطی مصرف دخانیات برای اساتید، کارکنان و دانشجویان یا افرادی که به‌عنوان مهمان در این مراکز مستقر هستند از طریق هیئت‌های انضباطی خودشان،پیشنهاد تدوین بسته سیاستی برای محیط‌های ورزشی در کنار فضاهای آموزشی از موارد پیشنهادی از سوی مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور بود.

تهیه یک سند جامع باقابلیت اجرایی شامل توجه به بخش‌هایی نظیر اماکن ورزشی، مذهبی، آموزشی، بهداشتی و درمانی که در معرض ورود دخانیات قرار دارد و توجه به محل اجرای قوانین این سند از تاکیدات ایشان است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات بر استفاده از ظرفیت وزارت بهداشت و دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در تدوین بسته‌های سیاستی تأکید و بیان کرد: جلوگیری از ابطال مصوبات تولید تنباکوی معطر و معسل در هیات مقررات زدایی و جلوگیری از اقدام ستاد هیات مقررات زدایی و رونق کسب‌وکار در خصوص تأکید آن‌ها نسبت به بیان موانع آسیب‌های ممنوعیت سیگار الکترونیک در کشور با همکاری دادستانی کل کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعیت انجام شود.

دکتر آبسالان معاون فرهنگی وزارت علوم در این نشست بر  لزوم پیوست های مطالعاتی برای این بسته سیاستی و توجه به قابلیت اجرایی این بسته سیاستی تاکید کرد. دکتر مهدیان از دانشگاه آزاد اسلامی  نیز توجه به قابلیت اجرایی و تأثیرگذاری قوانین، آیین‌نامه‌ها و ماده‌واحده‌های این بسته سیاستی را مهم برشمرد.

مدیر تبلیغ تخصصی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور گفت پیشنهاد داد که می‌توان از قوانین فقهی که طبق نظر فقها تهیه‌شده است در این بسته سیاستی استفاده کرد.

رئیس میز کنترل دخانیات نیز در این نشست با اشاره به فرارسیدن ۱۱ مردادماه روز جهانی مقابله با سرطان ریه، استعمال دخانیات را از علل بروز این نوع سرطان در کشور برشمرد و تأکید کرد: مساله دخانیات به‌عنوان یک مشکل بزرگ در کشور است به همین دلیل باید با تدوین این بسته‌های سیاستی بتوان در حوزه پیشگیری و  آگاهی بخشی و کاهش مصرف دخانیات در کشور گام اساسی برداشت.

در پایان این نشست مقرر شد، بررسی بسته‌ها به‌طور مجزا و در اختیار گذاشتن آن برای سایر اعضای میز دخانیات هر چه سریع‌تر انجام پذیرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟