اخبارویژه

ممنوعیت سیگار الکترونیک و جریمه سنگین برای متخلفان

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز جلوگیری از بیماری‌ها در آمریکا روز  ۱۲ سپتامبر مصادف با ۲۵ شهریور ۹۸ طی تحقیقاتی که در چند ایالت انجام شده بود، اعلام کرد که استعمال سیگارهای الکترونیکی در این کشور باعث مرگ ۶ نفر شده است. این مرکز همچنین اعلام کرد که حدود ۴۵۰ نفر نیز دچار سرطان ریه شده‌اند.

در پی انتشار این گزارش رئیس‌جمهور آمریکا با واکنشی سریع و موکول نکردن این موضوع به روزهای بعد، در نشستی با همین موضوع در کاخ سفید، با مذمت این سیگارها، از ممنوعیت این محصول خبر داد.

پس از انتشار این خبر در روز ۲۸شهریور روزنامه همشهری خبر از ممنوعیت  سیگارهای الکترونیک در هند  داد.

هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تنباکو در راستای سختگیری‌های جهانی برای استفاده از سیگار الکترونیک، استفاده از این نوع سیگارها را ممنوع اعلام کرد.

نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی این کشور یک میلیارد و سیصدمیلیون‌نفری، زیان‌های ناشی از مصرف سیگار الکترونیک را دلیل این تصمیم اعلام کرد. بر اساس بخشنامه صادره از سوی دولت نارندرا مودی تولید، واردات، صادرات، حمل‌ونقل، نگهداری و فروش سیگارهای الکترونیک ممنوع شد. که در صورت استفاده از این محصول جریمه سنگینی را متوجه خاطیان خواهد کرد

متخلفان برای بار اول به یک سال زندان و پرداخت یکصد هزار روپیه محکوم خواهند شد و تکرار این جرم، جریمه نقدی را به پانصد هزار روپیه (معادل شش هزار و سیصد یورو) افزایش خواهد داد.

همچنین به نقل از خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کارولینای شمالی دریافتند مصرف سیگارهای الکتریکی ممکن است به باروری و نتایج بارداری در زنان جوان آسیب رساند. بسیاری از زنان باردار از سیگار الکتریکی به عنوان جایگزینی ایمن برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند اما از تأثیرات آن بر باروری و نتایج بارداری آگاه نیستند.

«کاتلین کارون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: ما دریافتیم استعمال سیگار الکتریکی قبل از باردارشدن به شکل قابل‌توجهی موجب به تاخیرافتادن لانه گزینی جنین لقاح یافته در رحم می‌شود درنتیجه بارداری به تأخیر افتاده و احتمال آن کاهش می‌یابد. وی در ادامه می‌افزاید: ما همچنین دریافتیم استفاده از سیگار الکتریکی در طول بارداری موجب تغییر سلامت بلندمدت و متابولیسم جنین دختر می‌شود.

در این مطالعه، محققان موش‌های آزمایشگاهی را در معرض بخار سیگار الکتریکی قراردادند و مشاهده کردند لانه گزینی جنین کاهش یافت و شروع بارداری به شکل قابل‌توجهی به تأخیر افتاد.

بااین‌ حال در کشور ما تاکنون اقدام عملیاتی جدی دراین‌باره صورت نگرفته است

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟