اخباراخبار جمعیت

آمارهای قاچاق و تولید سیگار با واقعیت همخوانی ندارد

ظرفیت‌های همکاری دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بررسی شد.

دومین جلسه بررسی ظرفیت‌های همکاری دفتر تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹ با جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور دکتر مسجدی دبیر کل «جمعیت» و سایر مدیران این موسسه و دکتر کوشا رئیس دفتر تبلیغات ستاد و فعالی مدیر بخش مشارکت‌های مردمی ستاد در دفتر «جمعیت» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در این جلسه دکتر کوشا با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: اولویت‌های این ستاد برای جلوگیری از قاچاق کالاهایی ازجمله کالاهای سلامت سوخت و دخانیات است، در این میان سیگار یکی از مهمترین اولویت‌هاست و بر همین اساس طرح ره‌گیری سیگار عملیاتی شده است.

همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرن

کوشا گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری “برای جهش تولید، قدم اول مبارزه با قاچاق کالاست” که بسیار مهم و جدی است، وی افزود کارگروه فرهنگی ما برای مبارزه با قاچاق کالا فعالیت‌های فرهنگی بسیار خوبی داشته است و با توجه به گرایش و افزایش استعمال دخانیات در بین بانوان، سلامت جامعه در خطر است، کوشا در پایان گفت: ما آماده همکاری با جمعیت و سایر سازمان‌های هم‌راستا هستیم، ضمن اینکه این همکاری‌ها برای حصول نتیجه باید مداوم باشد.

کوتاهی مسئولان در اجرای قانون کنترل دخانیات

دکتر مسجدی ضمن تشکر از فعالیت‌های ستاد، با اشاره به قوانین دخانیات گفت: در بحث کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات قوانین بسیار خوبی داریم که سال ۱۳۸۵ تصویب شده است؛ اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب آن متأسفانه هنوز اجرا نمی‌شود که نشان می‌دهد سازمان‌های مسئول در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

دکتر مسجدی گفت طبق قانون نمایش صحنه‌های استعمال دخانیات در صداوسیما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی با مجوز وزارت ارشاد ممنوع است اما این مورد نیز رعایت نمی‌شود و به‌وفور شاهد صحنه‌های استعمال دخانیات در آنها هستیم و این تمامی تلاش‌های ما را بی‌اثر می‌کند.

چراغ سبز شیطان بزرگ به دخانیات با وجود تحریم ها

دبیر کل جمعیت با اشاره به تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران گفت: مسئولین باید به این موضوع دقت کنند که چرا با وجود تحریم‌های همه‌جانبه، صنعت دخانیات و واردات آن هرگز تحریم نشده است و چراغ سبز از شیطان بزرگ دارد!، وی در ادامه افزود: کرونا از ابتدای شیوع آن در کشور تاکنون جان کمتر از ۲۲ هزار نفر را گرفته، این در حالی است که در همین مدت دخانیات جان بیش از ۳۰ هزار نفر را گرفته است و تا سه برابر آن سکته‌های مغزی و قلبی را نیز به همراه داشته که این مورد نیز متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌که با پیشگیری از استعمال دخانیات می‌توان از یک‌سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.

آمارهای مصرف و تولید دخانیات با واقعیت همخوانی ندارد

دکتر مسجدی در پایان گفت: مافیای سیگار یکی از سه مافیای پرقدرت در دنیاست و آنها با افزایش آمار مصرف و آمار قاچاق سیگار سعی در تولید بیشتر و سود بیشتر را دارند که این آمارها با واقعیت همخوانی ندارد، وی افزود: می‌توان با همسویی، هم‌افزایی و استفاده از تجارب کشورهای موفق در این زمینه، به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت که امیدواریم با همکاری سازمان‌های هم‌راستا به این مهم دست یابیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟