.اخبار جمعیتویژه

استعمال دخانیات در کشور باید مهار شود

مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت:

روز یکشنبه ۲ بهمن‌ماه سال جاری نشست مشترکی با حضور محمدجواد حیدری پور-مدیرکل امور خیرین و مؤسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام سید حسن معین شیرازی رئیس هیات مدیره جمعیت، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل، علی عطا طاهری مدیر اجرایی و حجت‌الاسلام علیرضا رباطیان مدیر ارتباط با حوزه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در محل سالن جلسات این موسسه عام‌المنفعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، مدیرکل امور خیرین سلامت وزارت بهداشت در این نشست عنوان کرد: وزارت بهداشت به‌عنوان یکی از متولیان حوزه سلامت کشور در دولت جدید دغدغه مند است و از مصرف دخانیات به‌عنوان یک واقعیت تلخ در جامعه یاد می‌کند که باید هرچه سریع تر برای مهار آن اقدام کرد البته در این راستا انجام کار کارشناسی و مقایسه اقدامات انجام‌شده باکشورهای منطقه در این زمینه می‌تواند با تأثیرگذاری همراه باشد. حتی تدوین و تهیه برنامه‌هایی ذیل برنامه هفتم توسعه از سوی مجموعه‌های مختلف در بازه زمانی پنج الی ۱۰ ساله به جهت کنترل استعمال دخانیات می‌تواند مهم قلمداد شود.

حیدری پور تصریح کرد: اداره کل امور خیرین سلامت با مرکز سلامت دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در ارتباط با موضوع دخانیات هماهنگ است.

وی با تأکید بر نقش و وظیفه اداره کل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت در همدلی و همراهی با خیران و تشکل‌ها، گفت: شأن و مأموریت این اداره کل حاکمیتی است و به امور سیاست‌گذاری، تسهیلگری، ساماندهی و نظارت در امر خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت می‌پردازد.

این مقام مسئول یادآور شد: نزدیک به سه هزار موسسه خیریه سلامت محور در کشور وجود دارد که به‌طور مستقیم با حوزه اداره کل اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت در ارتباط‌اند.

در ادامه این نشست رئیس هیات‌مدیره «جمعیت» عنوان کرد: در حال حاضر به نظر می‏رسد یک حفاظت نامرئی گونه‌ برای حفظ مصرف دخانیات و توسعه آن در کشور وجود دارد درحالی‌که در یک مقطعی افرادی که برای جلوگیری از این امر فعالیت‌های مؤثری انجام می‌دادند، حتی با تهدیدهای مختلف روبرو بودند. هم‌اکنون از قوه قضاییه، قوه مجریه گرفته تا صداوسیما برنامه‌های مختلف برای کنترل، پیشگیری و ترک دخانیات در دست اجرا دارند.

حجت‌الاسلام معین شیرازی بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به روی کار آمدن هفت وزیر در وزارت آموزش‌وپرورش و به‌رغم استقبال آن‌ها از اجرای طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در مدارس اما اقدام عملیاتی از سوی آن‌ها برداشته نشده اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در شهر ورامین به دلیل وجود مسائل اقلیمی و جمعیت افراد مهاجر، این طرح را با کمک متولیان آن در سه‌گام مدارس، محلات و شهر اجرا کرد؛ در شهر رباط‌کریم نیز این طرح را به‌خوبی آغاز کردند.

وی با اشاره به مساله مالیات بر دخانیات افزود: در مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان با افزایش رقم مالیات بر دخانیات مخالفت کردند درحالی‌که افزایش آن می‌تواند به کاهش استعمال دخانیات کمک کند.

رئیس هیات مدیره «جمعیت» گفت: طبق گزارش‌های واصل‌شده، صد درصد افراد درگیر با معضل اعتیاد در ندامتگاه‌ها سیگاری بودند،حتی در مواردی که ناهنجاری‌های اجتماعی به زندانی شدن افراد منجر شده است ۸۶ درصد در زندان‌ها مصرف‌کننده سیگار بودند درحالی‌که ۱۱ الی ۱۴ درصد افراد جامعه استعمال دخانیات دارند.

حجت‌الاسلام معین شیرازی ادامه داد: شرکت دخانیات به‌جای ترغیب کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک در زمین‌های کشاورزی، با اعطای بسته تشویقی آن‌ها را به کشت توتون و تنباکو سوق می‌دهد.

وی افزود: برای جلوگیری از استعمال دخانیات، اجرای طرح پاد در آموزش‌وپرورش، تولید و پخش برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی توسط صداوسیما و پیگیری مسأله مالیات بر دخانیات با همکاری وزارت بهداشت و سایر نهادهای مربوطه بسیار تأثیرگذار است.

دبیر کل «جمعیت» در این نشست گفت: در ایران نزدیک به ۴.۵ درصد بانوان استعمال سیگار دارند اما در کشور ترکیه این رقم ۲۰ درصد است  اما حاکمیت کشور ترکیه به‌شدت به دنبال اقدامات کنترلی مانند اخذ مالیات بر دخانیات است.

مسجدی بیان کرد: در کشور ایران رقم حاصل از دریافت مالیات دخانیات می‌تواند به ساخت اماکن ورزشی رایگان برای جوانان اختصاص یابد. ۲ درصد از رقم مالیات دخانیات مربوط به جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و سازمان‌های مردم‌نهاد است که نزدیک به سه سال است که مبلغی در این راستا پرداخت‌نشده است.

وی اظهار کرد: باگذشت شش سال از اجرای طرح پاد در ورامین، طبق مستندات و گزارش‌های به‌دست‌آمده ازمرکزتحقیقات کنترل دخانیات «جمعیت» ۱.۵ درصد مصرف دخانیات کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر دکتر جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طبق گفته وی سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که حدود ۱۳ درصد پسران و ۸ درصد دختران را شامل می‌شود که در مقایسه با آمار دور قبلی این مطالعه در سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش ۱۳۳ درصدی مصرف سیگار در میان دختران نوجوان بوده است که به‌نوبه خود رقمی وحشتناک را نشان می‌دهد.

فوق تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: سیگار در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه ارزان‌ترین نرخ را دارد اما همین سیگار با توجه به نوسانات نرخ دلار توسط شرکت‌های تولیدکننده خارجی در ایران با افزایش قیمت همراه خواهد شد یعنی این شرکت‌ها از این بابت منتفع خواهند شد اما در مقابل از پرداخت مالیات بر دخانیات سرباز می‌زنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟