روز دوم هفته ملی بدون دخانیات : فرهنگ، هنر و رسانه؛ روشنگری ترفندهای صنایع دخانی

یکی از مهمترین ترفندهای صنایع دخانی برای افزایش فروش و درآمد بیشتر استفاده از رسانهها و تبلیغ محصولات خود است.رسانههای جدید و بهویژه شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، توئیتر(ایکس)، تیک تاک و امثال آن با استفاده از کم اطلاعی و روحیۀ هیجانی نوجوانان و جوانان با استفاده از عکس و فیلمهای جذاب آنان را وادار به دنبال کردن صفحات مربوط به محصولات دخانی میکنند. مطالعات متعدد نشان داده است که کسانی که از طریق شبکههای اجتماعی صفحات مربوط به محصولات دخانی را به مدت یک سال دنبال میکنند؛ نسبت به افرادی که دنبال کنندۀ این صفحات نیستند حدود ۶۷ درصد احتمال شروع مصرف دخانیات در آنها افزایش پیدا میکند. ارزیابیها نشان میدهد که تبلیغات محصولات این شرکتها در سال گذشته بیش از ۴.۵ میلیارد بار در شبکههای مجازی بازدید شده است.
یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تبلیغ و ترویج مصرف دخانیات استفاده از سینماست. این پاراگراف بخشی از نقشۀ شرکت فیلیپ موریس در استفاده از سینما برای ترویج مصرف دخانیات در سال ۱۹۸۹ است:
ما معتقدیم که قویترین تصاویر مثبت از سیگار و سیگار کشیدن توسط سینما و تلویزیون ایجاد میشود. ما قهرمانان را در حال سیگار کشیدن در «وال استریت»، «کروکودیل داندی» و «راجر خرگوشه» دیدهایم. میکی رورک، مل گیبسون و گلدی هاون را همیشه چه داخل و چه خارج صفحۀ نمایش با سیگار روشن دیدهایم. تبلیغات سیگارهای مارکدار باید از این امکان استفاده کند.
در حال حاضر در کشور ما (ایران)، شرکتهای دخانی با حمایت مالی از فیلمهای سینمایی و سریال ها و استفاده از علاقۀ مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به هنرپیشه های مطرح، برای ترویج و افزایش مصرف دخانیات در این قشر تلاش زیادی میکنند. لازم است نظام سلامت و حاکمیت قوانین و ضوابط سخت گیرانه ای برای مصرف دخانیات در فیلمها و سریالها و تبلیغ و ترویج در فضای مجازی در نظر بگیرد.
مطلب تهیه شده توسط دکتر شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران