خانواده عاری از دخانیات؛ سنگر نخست برای تربیت نسل بدون دخانیات

یکی از شعارهای هفته ملی بدون دخانیات امسال، «خانواده عاری از دخانیات برای نسل بدون دخانیات» است؛ شعاری که بر نقش تعیینکننده خانواده در حفظ سلامت جسمی و روانی اعضا، بهویژه کودکان، نوجوانان و زنان تأکید دارد.
مهمترین پیام این مطلب : خانه باید امنترین و پاکترین محیط برای اعضای خانواده، بهویژه کودکان، سالمندان ،بیماران و افراد غیرسیگاری باشد. این پیام نهتنها یک توصیه اخلاقی، بلکه یک حق قانونی و انسانی است که در اسناد ملی و بینالمللی سلامت نیز بر آن تأکید شده است. به عبارت دیگر، خانواده، نخستین سنگر سلامت و مهمترین محیطی است که سلامت جسمی و روانی افراد در آن شکل میگیرد.
امروز درباره دشمنی حرف میزنیم که با چهرهای زیبا وارد زندگی جوانان ما شده؛ دشمنی که خودش را پشت رنگها، طعمها و تبلیغات فریبنده پنهان کرده است.
صنعت دخانیات دیگر با چهره واقعیاش جلو نمیآید. امروز سیگار و ویپ و قلیان، در قالب مد، استایل و تفریح معرفی میشوند. به دختران ما میگویند: «این فقط بخاره… سالمتره… اعتیاد نمیاره…» اما اینها فقط دروغهایی شیرین
هستند؛ دروغهایی که قرار است نسل ما را گرفتار کنند.
چرا زنان و دختران هدف اصلیاند؟
چون زنان ستون خانوادهاند. چون دختران آیندهساز جامعهاند و مادران فردا و اگر آنها آسیب ببینند، نسل بعدی هم آسیب میبیند.
و اما چرا خانواده بدون دخانیات، شرط نسل بدون دخانیات است؟
– کودکان رفتار والدین را الگو قرار میدهند؛ اگر خانه پاک باشد، احتمال گرایش نسل بعد به دخانیات بهطور چشمگیری کاهش مییابد.
– خانواده سالم، بنیان جامعه سالم است؛ مصرف دخانیات در خانواده، سلامت، باروری، رشد و آینده نسل جوان را تهدید میکند
آنها فهمیدهاند که اگر بخواهند جوانان را جذب کنند، باید دخانیات را زیبا، خوشبو و بیخطر نشان دهند.
اما حقیقت این است که هیچچیز به اندازه دخانیات، آرام و بیصدا، آینده را نابود نمیکند.
در شبکههای اجتماعی، در سریالها، در کافهها… تصویری میسازند که انگار دود، نشانه آزادی است.
اما ما میدانیم هیچچیز به اندازه دخانیات، آزادی را از انسان نمیگیرد.
دختران و پسران ما ، باید بدانند: جذابیت واقعی در سلامت، قدرت انتخاب و توان نهگفتن است؛ نه در تقلید از تبلیغات پنهانی که فقط به دنبال سود هستند.
ما باید پرده را کنار بزنیم و حقیقت را بگوییم:
دخانیات زیبا نیست؛ فقط زیبا نمایش داده میشود.
و هیچ جذابیتی ارزش آن را ندارد که جوانی، سلامتی و آینده را قربانی کند.
کلام آخر:
در هفته ملی بدون دخانیات این پیام را بگوش بسپاریم : «هر پک، یک قدم از زندگی را کم میکند و هیچ طعم و رنگی، ارزش از دست دادن نفس را ندارد.»
و اما نقل قول از امام محمد باقر علیه السلام
سوره تحف العقول، ص ۲۹۴
«إِيّاكَ وَ خَدِيعَةَ الْعَدُوِّ فَإِنَّهُ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ إِلَى الْعَدَاوَةِ حِينَ يُظْهِرُ النُّصْحَ.»
از فریب دشمن بپرهیز؛ زیرا دشمن زمانی که وانمود میکند خیرخواه توست، آنگاه بزرگترین دشمن تو است .
تهیه شده توسط زهرا صدر-مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران




