اخباراخبار جمعیتواحد آموزشویژه

پیشگیری به عنوان یک راهبرد اصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود

دکتر حاجیلویی در نشست خبری تشکیل" میز تخصصی مبارزه با دخانیات" مطرح کرد؛

روز چهارشنبه ۳ آبان ماه، نشست خبری با موضوع« تشکیل میز تخصصی مبارزه با استعمال دخانیات » با حضور دکتر محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حامد مصلحی مدیر کل دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، دکتر محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ، سایر مدعوین و اصحاب رسانه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت» ، محمود حاجیلویی در این  نشست اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در مصرف کلی دخانیات روند رو به رشد داریم که این امر مسئله‌ای نگران کننده است.

وی با بیان اینکه این روند رو به رشد مصرف دخانیات وقتی به نوجوانان می‌رسد شرایط حادتری پیدا می‌کند، توضیح داد: رشد ۱۳ درصدی استعمال دخانیات در حوزه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شرایط خاصی ایجاد کرده است؛ این امر در دختران نوجوان حادتر است و شاهد رشد ۱۳۳ درصدی در این حوزه در بین نوجوانان دختر هستیم.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: گزاره قطعی در این زمینه داریم و آن این است که اعتیاد سبک مقدمه اعتیاد سنگین است. ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که اعتیاد سنگین دارند اعتیاد سبک داشتند و ورود به اعتیاد سنگین و مواد مخدر از سیگار شروع می‌شود.
وی افزود: هدف گذاری برنامه‌های ملی که در کشور دنبال می‌شود کاهش مصرف ۳۰ درصدی دخانیات در کشور تا سال ۲۰۲۵ است به طوری که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۲۵ جزو کشورهایی هستیم که مصرف دخانیات در آن رقم قابل توجهی دارد.

حاجیلویی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مقابله با ترویج استعمال دخانیات در سریال‌های نمایش خانگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نمایش خانگی مصوبه‌ای داشته است که در بند ششم آن تهیه بسته سیاست‌های صوت و تصویر فراگیر در دستور کار است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بخشی از این نگرانی‌ها از طریق این امر حل شود اما تا آن زمان ما قوانین و مقرراتی هم داریم که با ترویج روشن مصرف سیگار در رسانه‌ها مواجهه دارد؛ این مساله را ما از طریق دستگاه‌های موظف دنبال می‌کنیم.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اعتیاد سبک مقدمه اعتیاد سنگین است گفت: بسیاری از کشور‌هایی که توفیقاتی در مبارزه با مبارزه با مواد مخدر داشته‌اند پیش از آن کارشان را با پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات آغاز کرده‌اند لذا پیشگیری به عنوان یک راهبرد اصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود.

دبیرکل «جمعیت» ،دخانیات را یکی از مهم‌ترین تجارت‌های سود آور دنیا برشمرد و گفت: پشت صحنه ان تجارت پر سود مافیایی وجود دارد و همه کشورها از این تجارت ضرر می‌کنند.

روند مصرف دخانیات در زنان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد رشد داشته است

مسجدی گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات بهداشت جهانی روند مصرف دخانیات در زنان نسبت به آقایان حدود ۷۰ درصد رشد داشته و در دختران ۱۲ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیماری قلبی و عروقی و سرطان که در کشور ابتلا به آن روند افزایشی است، می تواند ناشی از مصرف دخانیات باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ درصد از مردم در کشور دخانیات مصرف می‌کنند و حدود ۸۰ درصد از مردم دخانیات مصرف نمی‌کنند و باید از آنها حمایت کرد و همزمان باید عوارض مصرف دخانیات را به این ۱۴ درصد اطلاع رسانی کنیم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟