اخباراخبار جمعیتویژه

همایش گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

با شعار "دخانیات تهدیدی برای محیط زیست"

همایش گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات با شعار “دخانیات تهدیدی برای محیط زیست” با حضور فعالان و صاحب‌نظران این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت به نقل از  دانشگاه صنعتی شریف؛ همایش گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات روز سه شنبه ساعت ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۱ با شعار دخانیات تهدیدی برای محیط زیست با حضور فعالان و صاحب‌نظران این حوزه در سالن همایش مدیریت و اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه دکتر حمید یعقوبی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به چالش‌های زندگی دانشجویی اشاره کرد و گفت: جدا شدن فرد از خانواده و تجربه زندگی جدید از یک سو و هویت‌یابی وی از سوی دیگر سبب نوعی بحران در فرد شده که اگر به خوبی مهار نشود، می‌تواند زمینه سوق دانشجو به سمت دخانیات را منجر شود.

دکتر یعقوبی به عوامل دیگری همچون؛ محیط اجتماعی متفاوت دانشگاه با مدرسه، فضای مجازی، ازدواج، شکست عشقی و ناامیدی شغلی اشاره کرد و گفت: این موارد عواملی است که اگر به خوبی کنترل نشود دانشجویان را به سمت دخانیات هدایت می‌کند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به موضوع کرونا طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: انتشار این ویروس در دنیا باعث شد تا مشکلات روان شناختی در دانشجویان هم بیشتر شده و مراجعات به ما در این دوران افزایش یابد که امیدواریم با بازگشایی مجدد دانشگاه مشکلات روان شناختی دانشجویان به مرور کاهش یابد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: متاسفانه سالانه تعداد ۸ میلیون نفر در دنیا در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که این میزان با توجه به میزان مرگ و میر ناشی از کرونا که حدود ۴ میلیون نفر در دنیاست، رقم قابل توجهی است.

وی افزود: متاسفانه سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد نخ سیگار در کشور استفاده می‌شود که هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شامل ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

در ادامه این برنامه دکتر حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی طی سخنانی به موضوع اثرات دخانیات بر محیط زیست پرداخت و گفت: همه ما باید نسبت به تغییراتی که کشت، تولید و توزیع دخانیات بر محیط زیست دارد آگاه باشیم.

دکتر پیروی گفت: متاسفانه سالانه ۶۰ هزار نفر ایرانی به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

وی در ادامه با تاکید بر حفظ محیط زیست و تمرکز بر منابع کمیاب طبیعی افزود: متاسفانه تاکنون۶۰۰ میلیون اصله درخت برای تولید سیگار در جهان از بین رفته است و ۸۴ میلیون تن co2 به واسطه استعمال دخانیات در فضا منتشر می‌شود که دمای جهانی را افزایش می‌دهد.

در ادامه این برنامه دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران طی سخنانی به موضوع بار سیاسی و اقتصادی دخانیات بر جامعه پرداخت و افزود: متاسفانه علی‌رغم تحریم‌های همه جانبه آمریکا (حتی در تامین دارو در شرایط کرونا) مواد دخانی هیچ وقت تحریم نشد و چراغ سبز آمریکا به دخانیات و توسعه آن در ایران همچنان ادامه دارد.

وی گفت: افزایش ۳ برابری واحدهای صنعتی محصولات دخانی در کشور از ۸ واحد در سال ۱۳۹۴ به ۲۸ واحد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

دکتر مسجدی با اشاره به مصرف توتون در کشور خاطرنشان کرد: مصرف توتون طی ۱۰ سال گذشته از ۲ هزار تن به بیش از ۱۲ هزار تن افزایش داشته است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: متاسفانه تولید سیگار در کشور از ۳۰ میلیارد نخ در سال ۹۴ به بیش از ۶۰ میلیارد نخ در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در ادامه برنامه مهندس بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات طی سخنانی به صورت بر خط به راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای کاهش مصرف دخانیات پرداخت و افزود: پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیرانه، محافظت از افراد در برابر دود و دخانیات، کمک به ترک استعمال دخانیات، هشدار در خصوص خطرات مصرف دخانیات، اجرای کامل ممنوعیت تبلیغات و افزایش مالیات بر دخانیات از جمله راهکارهای شش گانه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش و مدیریت مصرف دخانیات عنوان شده است.

مهندس ولی‌زاده در خاتمه افزود: اجرای طرح پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس با همکاری سازمان جهانی بهداشت و وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات با همکاری سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه تهران و ابلاغ ممنوعیت استفاده از قفسه فروش محصولات دخانی و استفاده از تابلو های تبلیغاتی بر سر در واحدهای صنفی فروش محصولات دخانی و … از جمله مهم‌ترین اقدامات در اجرای کاهش تقاضا در کشور بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟