اخباراخبار جمعیتاخبار فرآموزویژه

آیت‌الله اعرافی: حوزه‌های علمیه برای مبارزه با دخانیات همکاری همه‌جانبه می‌کنند

آموزش و پرورش سپاه سلامت باشد.

آیت‌الله اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ با هیئت همراه از جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بازدید کرد و طی جلسه‌ای حمایت همه‌جانبه خود را از این موسسه و فعالیت‌های آن اعلام کرد.

این جلسه با حضور آیت‌الله اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن معین شیرازی رئیس هیئت‌ مدیره«جمعیت»، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل «جمعیت»، دکتر تبرائیان عضو هیئت‌امنای «جمعیت»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملا نوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تکیه‌ای عضو هیئت‌مدیره نمایندگی «جمعیت» قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و جماعات در «جمعیت» و سایرین برگزار شد.

دخانیات، طوفان مخرب در حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و سلامت کشور

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در این دیدار آیت‌الله اعرافی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س) و شهادت سردار سلیمانی و تقدیر از فعالیت‌های عام‌المنفعه «جمعیت»، با اشاره به آمار و ارقام تکان‌دهنده دخانیات، از آن به عنوان یک طوفان مخرب با آثار بسیار زیان‌بار در فرهنگ، اقتصاد و سلامت کشور یادکرد و بر تلاش همه‌جانبه برای ریشه‌کن کردن آن تأکید کرد.

حوزه درزمینه مبارزه با دخانیات تکلیف دارد. 

آیت‌الله اعرافی خاطر نشان کرد: حوزه به عنوان یک نهاد مؤثر وظیفه خود می‌داند درزمینه مبارزه با دخانیات همکاری کند و راهکارها و اقدامات لازم را برای کاهش، کنترل مصرف و عرضه دخانیات ارائه دهد. وی همچنین افزود؛ با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، همه برای مقابله با آن به خط شده‌اند درحالی‌که تلفات  و زیان های آن به مراتب کمتر از دخانیات است. مدیر حوزه های علمیه از دخانیات به عنوان یک مرگ خاموش با آثار بسیار مخرب در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سلامت کشور یادکرد که همه از آن غافل هستند و افزود: دخانیات یک دالان است که افراد را به سمت اعتیاد و انواع بزه کاری ها سوق می‌دهد.

تاکید بر ایجاد سپاه سلامت و لزوم فرهنگ‌سازی  در آموزش و پرورش، برای پیشگیری از مصرف دخانیات و اعتیاد  جوانان و نوجوانان 

عضو فقهای شورای نگهبان، مبارزه با دخانیات را وظیفه همگان دانست و بر لزوم فرهنگ‌سازی خصوصاً در دانش آموزان تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش باید از طریق سپاه سلامت با مشارکت کامل در حل این معضل تلاش کند، این تلاش در صورتی به موفقیت می‌انجامد که برای دخانیات جایگزین سازی شود.

حوزه علمیه خواستار اجرای طرح مرکز فراموز در مدارس سراسر کشور شد

وی ضمن بازدید از مرکز فرآموز نفس پاک «جمعیت» و استقبال از آن گفت: مرکز فرآموز یک واحد تأثیرگذار در راستای فرهنگ‌سازی  و مصون سازی کودکان و نوجوانان از دخانیات است و نیاز به وجود چنین مراکزی در کشور  احساس می شود و این فرهنگ سازی باید از سنین پایین و توسط آموزش و پرورش در مدارس انجام شود، وی تصریح کرد: ما خواستار توسعه فرآموز در مراکز فرهنگی و کل مدارس کشور هستیم.

حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها سه ضلع نهضت مبارزه با دخانیات.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد:سه ضلع مثلث نهضت مبارزه با دخانیات، آموزش و پرورش دانشگاه و حوزه علمیه است که ابتدا باید خود مصون باشند و در مرحله دوم هم‌راستا با جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و اهداف آن، به‌طور جامع با منشور کامل و در سطح کلان از نظر کمی و کیفی اقدامات عملی انجام دهد. وی در پایان حجت‌الاسلام‌ ملا نوری (معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه) را به عنوان نماینده خود در این امور معرفی کرد.

دکتر مسجدی دبیر کل«جمعیت»، ضمن تشکر از همکاری حوزه‌های علمیه در بحث مبارزه با دخانیات و با تأکید بر آمار نگران‌کننده و میزان مصرف دخانیات و سن شیوع آن، جامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه دانست و گفت: امیدواریم با همکاری حوزه‌های علمیه و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی از آمار مصرف دخانیات کاسته شود.

گردش سالانه ۴۰ هزارمیلیاردی صنعت دخانیات، بدون سود برای دولت

 دکتر مسجدی در این دیدار با اشاره به بحث مالیات دخانیات گردش سالانه دخانیات کشور را بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در صورتی که قانون ۷۰ درصدی مالیات دخانیات اجرایی شود، بیش از ۲۸ هزار میلیارد برای کشور درآمد بهمراه خواهد داشت، این در حالی است که دولت سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عواقب ناشی از مصرف دخانیات را پرداخت می‌کند.

این جلسه مصوباتی نیز به همراه داشت که به شرح زیر است:

  1. تشکیل کمیته ویژه مبارزه با دخانیات در قالب ستاد راهبردی آسیب های اجتماعی و ستادهای جهادی و طلبگی
  2. برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه طلاب و مبلغین در خصوص پیشگیری از دخانیات در جامعه
  3. مشارکت جدی در بخش هایپژوهشی
  4. تقویت جریان‌های تبلیغی درزمینه مبارزه با دخانیات
  5. بهره‌برداری از شبکه امین، هجرت و تبیان
  6. نظام‌مند کردن دکه‌های عرضه دخانیات در قم
  7. هماهنگی در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ
  8. برنامه قابل ارزیابی یک ساله و ۵ ساله با جزئیات مشخص

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟