اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقاتویژه

روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان هر ساله در ۴ فوریه برگزار می‌گردد، برگزاری برنامه‌های مربوط به این روز، فرصتی است که تمام افراد جهان می‌توانند در مبارزه با همه‌گیری سرطان متحد شوند. این روز به ابتکار اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان (UICC) نام‌گذاری شده‌است. اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان، یک سازمان بین‌المللی غیردولتی پیشرو است که جوامع را برای کاهش بار سرطان، ترویج عدالت و در نظر گرفتن کنترل سرطان در برنامه‌های بهداشت و توسعه جهانی متحد می‌کند.

هدف روز جهانی سرطان، پیشگیری از مرگ میلیون‌ها نفر در سال با افزایش آگاهی و آموزش در مورد سرطان و مطالبه‌گری از دولت‌ها و افراد در سراسر جهان، برای اقدام علیه این بیماری است. همه‌گیری جهانی سرطان بسیار گسترده و در حال افزایش است. هم اکنون سالانه ۸.۲ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۴ میلیون مرگ زودرس (سنین ۳۰ تا ۶۹ سال) گزارش شده‌است.

مصرف دخانیات عامل اصلی سرطان‌ و مرگ و میرهای ناشی از آن است. افرادی که از محصولات دخانی استفاده می‌کنند یا به طور مداوم در معرض دود دست دوم دخانیات در محیط هستند، بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند، زیرا محصولات دخانی و دود آنها دارای مواد شیمیایی زیادی هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند. بدن ما برای مقابله با آسیب طراحی شده‌است، اما اغلب نمی‌تواند با مقدار مواد شیمیایی مضر موجود در دود دخانیات مقابله کند. میزان مصرف دخانیات و همچنین مدت زمان مصرف آن، بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد. هرچه تعداد دفعات مصرف دخانیات در روز بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود.

با توجه به اهمیت ارتباط بین انواع‌سرطان‌ها و مصرف دخانیات، شبکه پیشگیری از مصرف دخانیات در اروپا Network for Smoking and Tobacco Prevention (ENSP)، به ارائه گزارشی درباره این موضوع پرداخته‌است.

ترجمه: شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

منابع:

http://ensp.network/wp-content/uploads/2021/12/ENSP_factsheet_Canter_Tobacco_December-2021.pdf

https://www.gov.za/WorldCancerDay2022

https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/tobacco#:~:text=Tobacco%20use%20is%20a%20leading,many%20chemicals%20that%20damage%20DNA

https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/smoking-and-cancer/how-does-smoking-cause-cancer

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟