اخباراخبار جمعیت

رشد قارچ گونه قلیانسراها جای تاسف است

در جلسه هیئت امنای«جمعیت» که روز جمعه در این موسسه برگزار گردید ریس هیئت‌امنای «جمعیت» حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی، با اشاره به کارها و فعالیت های ارزشمند این سازمان مردم نهاد در خصوص مبارزه با دخانیات گفت: در خصوص فعالیت هایی که در طول سال انجام می شود می بایست ارزشیابی هایی انجام شود تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم، تا در آینده گام های موثرتری را در این حوزه همانند سال های گذشته برداریم.

آیت الله معین شیرازی در ادامه افزود: متاسفانه استعمال دخانیات بخصوص قلیان به عنوان امری پذیرفته شده در بین نوجوانان و جوانان است. در این بین نباید از رشد قارچ گونه قلیان سراها نیز غافل ماند. برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با خروج قلیانسراها از اماکن عمومی که مغایر قانون است صحبت می کنند در حالیکه توجهی به سلامت نسل جوان جامعه ندارند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه استعمال قلیان در برخی مراسم ها همانند مراسم ویژه ایام محرم نیز برچیده شده است. دیگر همانند گذشته در مراسم های اینچنینی قلیان تعارف نمی شود که این نشان از بالا رفتن سطح آگاهی مردم و حمایت آنها از این رفتار در برخی از اماکن و مراسم ها دارد.

رشد قارچ گونه قلیانسراها جای تاسف است
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت استعمال سیگار در ادارات دولتی، اتومبیل ها و بسیاری از مراکز عمومی گفت: چگونه است که استعمال قلیان در تمامی این مراکز عمومی امری ناپسند است ولی تا بحث قلیان به میان می آید ما مخالف قانون می خواهیم رفتار کنیم. این نشان سودکلان این صنعت است که موجب شده برخی سود آن را به مضراتش در آینده نزدیک ترجیح بدهند. که در نهایت تمامی این تصمیمات می تواند برای نسل جوان جامعه ما موثر باشد.

 

آیت الله معین شیرازی در ادامه تاکید کرد: ایران عضو کنوانسیون جهانی مبارزه با استعمال دخانیات است بنابراین باید تا سال ۲۰۲۰ استعمال دخانیات را کاهش بدهد. که البته باید در سطح بین الملل نیز به عنوان عضو این سازمان گزارش عملکرد خود را نیز ارایه کند. بنابراین برای رسیدن به اهداف ضد دخانی علاوه بر هفته ملی مبارزه با استعمال دخانیات می بایست از ائمه جمعات، مبلغان دینی و مذهبی و سایر بخش های مختلف در این امر یاری و حمایت طلبید. چرا که این سازمان به تنهایی نمی تواند این مسیر را ادامه دهد مگر اینکه حمایت تمامی بخش ها را نیز داشته باشد.

وی افزود: بنده کار جمعیت را این‌گونه ارزش‌یابی می‌کنم که این سازمان مردم نهاد نیاز به حمایت همه جانبه سازمان ها و بخش های مربوطه دارد. بطور مثال طرح «پاد» در مدارس سراسری ورامین در حال اجرا است ولی متاسفانه آموزش و پرورش جهت اجرای سراسری این طرح همکاری نمی کند. بنابراین ما نمی توانیم تجربه خوب ورامین را در سراسر کشور نیز داشته باشیم. مشکل بعدی ما نیز حمایت کم صداو سیما به عنوان بازوی اطلاع رسانی در کشور است. این رسانه ملی می بایست در خصوص مبارزه با دخانیات و بخصوص قلیان ساعاتی را به برنامه هایی که در این خصوص انجام می شود، اختصاص دهد تا تمامی مخاطبان بتوانند از آموزش ها و اطلاع رسانی در این حوزه بهره مند شوند.

وی در ادامه تاکید کرد که من به نمایندگی از مردم می گویم؛ که چگونه است که در بحث خودرو، کالاهای پزشکی، قطعات هواپیمایی و سایر موارد تحریم هستیم ولی در مورد سیگار همچنان از تمامی تحریم ها معاف بوده و حتی کشورهای اروپایی و نیز آمریکا به راحتی در اینجا کارخانه تولید سیگار احداث کرده و فعالیت می کنند. هرکسی که در این کره خاکی زندگی می‌کند حق طبیعی اوست که از بهداشت و سلامت برخوردار باشد، بنابراین تحریم هایی که سلامت و بهداشت مردم را نشانه بگیرد ناعادلانه و غیراخلاقی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟