اخباراخبار زنان و دخانیات

۶/۶ دهم دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله سابقه مصرف قلیان دارند.

در هفته سلامت بانوان ایرانی روز ۲۰ آبان سمینار ارتقاء سلامت روان، جامعه بانشاط در آمفی‌تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر خورشيد وسکوئي مشاور رئيس دانشگاه در امور زنان، صدر مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، عزيزی روان‌شناس،  بیتا بردبار آذری رئیس انجمن توسعه ورزش‌های زنان و مادران، سید محمود سید هندی پور روانشناس و سایرین برگزار شد.

6/6 دهم دختران 13 تا 15 ساله سابقه مصرف قلیان دارند
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» این سمینار به همت دفتر مشاور امور زنان و خانواده با هدف ترویج شادابی و تندرستی و تأکید بر فعالیت جسمانی بر سلامت روان و کاهش استرس‌ها با شعار ‘ورزش، شادابی، آرامش’ برگزار شده بود، زهرا صدر مدیر واحد زنان «جمعیت» و عضو شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان، در سخنرانی خود با تأکید بر سلامت جسم و روان، دختران جوان و زنان را چه به عنوان مصرف‌کننده مستقیم و چه دود دست دوم (تحمیلی) سیگار از قربانیان اصلی صنعت دخانیات برشمرد و گفت: بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۷ تعداد ۷ میلیون نفربر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۶ میلیون نفر در اثر مصرف مستقیم و ۸۹۰ هزار نفر با دود تحمیلی جان باختند که دو میلیون نفر از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۶/۶ دهم دختران ۱۳ تا ۱۵ ساله سابقه مصرف قلیان دارند که از علل عمده آن تغییر جایگاه دختران در جامعه جدید و رهایی از قید و بندها و هنجارهای خانواده سنتی و نهادینه نشدن معنای آزادی واقعی و جنبش‌های جدید فمینیسم و برابری در حقوق زن و مرد می‌باشد.

صدر گفت: از مهم‌ترین عوارض مصرف دخانیات در زنان علاوه بر شیوع انواع سرطان‌ها، چین و چروک پوست، پوکی استخوان، پیری و یائسگی زودرس می‌باشد و همچنین عوارض بیشتری را در زنان باردار بر مادر و جنین در بر خواهد داشت. ایشان در ادامه اظهار داشت:جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران  در راستای اهداف توسعه هزاره، توانمندسازی در جهت  سلامت زنان و اینکه موضوعات مرتبط با دخانیات در زنان به عنوان یکی از  اولویت‌ها در پیمان‌نامه کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت مطرح شده بود، واحد زنان را ایجاد کرده است.

در حاشیه این سمینار غرفه‌های پایش سلامت نیز در همان مکان برگزار شد که غرفه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با استقبال  مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در امور زنان و خانواده  با شعار قلیان‌ها را گلدان کنیم روبرو گردید،که ایشان اظهار داشت سعی در ترویج این شعار به صورت عملی در بین دانشجویان را داریم. این غرفه ضمن معرفی فعالیت‌های جمعیت برای استفاده از خدمات رایگان واحد فراموز و کلینیک ترک دخانیات از حاضرین دعوت به عمل آورد.

6/6 دهم دختران 13 تا 15 ساله سابقه مصرف قلیان دارند
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

شایان‌ذکر است هم‌زمان با روز دیابت غرفه دیگر جمعیت  در بیمارستان امام خمینی (ره) با همکاری شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با انجام رایگان تست پیکو و همچنین ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای همکاری با «جمعیت» و حضور کودکان در واحد فراموز دعوت به عمل آورد. و در هر دو غرفه نشریات و بروشورهای آگاهی‌دهنده این موسسه در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.

غرفه «جمعیت» در بیمارستان امام خمینی (ره)

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟