اخبارویژه

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با مصرف سیگار الکترونیک

 

طی تحقیقات انجام‌شده در دنیا محققان به این نتیجه رسیدند که سیگار الکترونیک می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی شود.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»: ولد، مدیر تحقیقات زیست پزشکی در کالج پرستاری دانشگاه ایالتی اوهایو و استاد دانشگاه پزشکی، گفت: علاوه بر نیکوتین، سیگارهای الکترونیکی حاوی موادی از قبیل، فلزات و طعم‌دهنده‌ها هستند که همگی می‌توانند به مشکلات قلبی عروقی منجر شوند.

وی گفت، ذرات ریزآلاینده موجود در آلودگی هوا وارد جریان خون می‌شوند و مستقیماً بر قلب تأثیر می‌گذارند و داده‌های آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است همین مورد در مورد سیگارهای الکترونیکی نیز صادق باشد.

برخی از مطالعات در حیوانات و انسان اثرات منفی فوری ازجمله افزایش فشارخون، ضربان قلب، سفتی در شریان‌ها، التهاب و استرس را ثبت کرده‌اند که همه این موارد به‌مرورزمان باعث به وجود آمدن بیماری‌های قلبی می‌شوند.

وی گفت: ما می‌دانیم که این مشکلات تنها بخشی از اثرات کوتاه مدت مصرف سیگارهای الکترونیک است. با اینکه این تحقیقات در این مورد متناقض است، اما تأثیر مصرف سیگار الکترونیکی و خطرات ناشی از آن یک راز آشکار است و آسیب بالقوه به قلب اساساً با گذشت زمان قابل‌بررسی نیست.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مصرف این سیگارها از حدود ۷ میلیون نفرمصرف‌کننده در سال ۲۰۱۱ به ۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۵ میلیون نفر برسد.

با اینکه نتایج کامل این بررسی‌ها به تحقیقات طولانی مدت در مقیاس بزرگ‌تری نیاز دارد، اما ولد گفت: مصرف‌کنندگان این سیگارها باید از خطرات ناشی از آن با عدم مصرف پیشگیری کنند تا شرکت‌ها مجبور شوند دقیقاً آنچه را که استنشاق می‌شود به مشتریان بگویند وی در ادامه افزود: این شفافیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این محصولات مدام در حال تغییر هستند.

نیکلاس بوچانان، نویسنده اصلی این مقاله و دستیار تحقیقاتی در ایالت اوهایو می‌گوید: ” برای کسانی که سیگاری نیستند مصرف آن ریسک بزرگی به شمار می‌رود، زیرا موادی که از این سیگارها استنشاق می‌شود قطعاً عاری از آسیب نخواهد بود.”

وی گفت: نگران‌کننده‌ترین مورد تعداد کودکان و نوجوانانی است که با توجه به جذابیت این سیگارها از آن استفاده می‌کنند که شاید هرگز سیگاری معمولی را استعمال نکرده باشند و ما نمی‌دانیم پیامدهای مضر آن برای این افراد دقیقه چه مواردی است وهمچنین، احتمال آسیب به جنین در صورت سیگار کشیدن مادر و بر روی کودکان و بزرگ‌سالانی که در معرض این مواد شیمیایی هستند نیز وجود دارد و باید از استعمال آن خودداری شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟