اخباراخبار جمعیتویژه

هزینه سنگین اجرای ضعیف قوانین کاهش مصرف دخانیات

رئیس دبیر خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، ضعف در اجرای قوانین را موجب کاهش سن مصرف دخانیات در کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما ، “بهزاد، ولی زاده” رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۳ سال، گفت: قوانین خوبی در کشور ما در حوزه مبارزه با استعمال دخانیات به تصویب رسیده، اما ضعف در اجرای این قوانین باعث کاهش سن مصرف دخانیات در کشور شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات افزود: حدود ۲ درصد دختران ۱۳ تا ۱۵ سال و حدود ۵ درصد پسران این گروه سنی سیگار مصرف می‌کنند.

“بهزاد ولی زاده” همچنین گفت: هم اکنون مصرف روزانه سیگار حدود یک درصد نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است و در گروه سنی بالای ۱۸ سال حدود ۲۰ درصد مردان و کمتر از ۱ درصد زنان روزانه سیگار استعمال می‌کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با بیان اینکه مشکل دیگر کشور در زمینه استعمال دخانیات، افزایش مصرف قلیان به ویژه در میان جوانان است، تاکید کرد: میزان مصرف قلیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰ در حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

“بهزاد ولی زاده” با اشاره به اینکه قلیان با ایجاد وابستگی به نیکوتین، می‌تواند به افزایش مصرف سیگار بیانجامد، گفت: با توجه به رویه‌ای که در مصرف قلیان در کشور دیده می‌شود، پیش بینی می‌کنیم در آینده شاهد افزایش مصرف سیگار باشیم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود و دو برابر این میزان یعنی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که فقط به بخش سلامت تحمیل می‌شود.

“بهزاد ولی زاده” تصریح کرد: این ۴۰ هزار میلیارد تومان فقط ۳۰ درصد هزینه‌ای است که مصرف دخانیات بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و ۷۰ درصد دیگر یعنی معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان، هزینه‌هایی است که مربوط به دیگر بخش‌های توسعه‌ای می‌شود و ناشی از مرگ زودهنگامی افراد در نتیجه مصرف سیگار و ناتوانی و غیبت از کار و آسیب‌های محیط زیستی آن است. در مجموع مصرف دخانیات در کشور، چیزی در حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه بر کشور تحمیل می‌کند.

در همین حال، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: منابعی که از محل درآمد دخانیات برای دولت دیده می‌شود، بسیار ناچیز است و یک دهم این هزینه‌ها را هم شامل نمی‌شود.

هزینه-سنگین-اجرای-ضعیف-قوانین-کاهش-مصرف-دخانیات/https://www.iribnews.ir/fa/news/3464049

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟