اخباراخبار جمعیتویژه

تبیین فعالیت‏های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات درهفته سلامت

با هدف آگاهی بخشی عمومی برای پیشگیری از استعمال دخانیات

همزمان با هفته سلامت، در راستای افزایش آگاهی خانواده‏ها با مضرات استعمال دخانیات و راههای ترک آن، فعالیت‏های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پارک لاله و بوستان اندیشه تهران برای شهروندان و مراجعه کنندگان تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، برنامه های هفته سلامت امسال با شعار«سلامت ما حال خوب ما» همزمان با سراسر کشور در شهر تهران نیز از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه آغازشد و روزجمعه ۲۳ اردیبهشت ماه خاتمه یافت.

در راستای اجرای برنامه‏ های هفته سلامت، اداره سلامت شهرداری‏های مناطق ۶ و ۷ تهران به مدت یک هفته نسبت به برپایی پردیس سلامت در پارک لاله و بوستان اندیشه اقدام کردند، به همین منظور از سمن ‏ها،  انجمن ‏ها ، بیمارستان‏ها و سایر مراکز جهت مشارکت دربرنامه‏ های هفته سلامت دعوت به عمل آمد.

خدمات مشاوره پزشکی،غربالگری قند و فشارخون، طب اسلامی، مشاوره ترک دخانیات، مشاوره تغذیه، گذر سلامت (ارائه خدمات سلامت محور) و… ازجمله برنامه‏ هایی بود که برای شهروندان پایتخت درهفته سلامت در نظر گرفته شده بود.

مهری حسنی، متصدی کلینیک ترک سیگارجمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ارتباط با برنامه گذرسلامت (ارائه خدمات سلامت محور) در گفتگوبا روابط عمومی جمعیت،گفت: همزمان با آغازهفته سلامت،غرفه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به منظور آگاهی بخشی به خانواده‏ها در حوزه مضرات استعمال دخانیات و راه های پیشگیری آن در پارک لاله و بوستان اندیشه برپا شد.

وی افزود: پیرو شعارهفته سلامت مبنی بر«سلامت ما حال خوب ما»، غرفه جمعیت روزانه از ساعت (۱۶ الی ۲۰ ) درپارک لاله و ساعت (۹ الی ۱۳ ) دربوستان اندیشه میزبان شهروندان تهرانی در نواحی ۶ و ۷ بود و خدماتی شامل مشاوره ترک دخانیات، جلب و جذب مشارکت‏ های مردمی، معرفی مرکز کنترل ترک دخانیات،معرفی مرکز فرآموز نفس پاک و… به آن‏ها ارایه شد.

در ادامه اختتامیه برنامه‏ های هفته سلامت روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضورمسئولین و متولیان این حوزه در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین اختتامیه ” گرامیداشت هفته سلامت” اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا، شرایط دشواری برنظام سلامت کشورحاکم شد به طوری که کادر درمان باید علاوه بر ارایه خدمات به بیماران ،سختی‏های فراوانی را نیزتحمل می‏کردند اما درپایان هفته سلامت به بزرگداشت افرادی می‏اندیشیم که خالصانه خدمت کردند و شهید راه سلامت شدند.

وی بیان کرد: امروزمجموعه مدیریت شهری،هرآنچه که به حال خوب مردم کمک کند و در شهر آسایش و آرامش را برای آنها به ارمغان آورد، را مورد توجه قرارداده است و این ساختار و سازوکار را با یک مدیریت مشارکتی بر مبنای حضورنخبگان وموثرین به ویژه مردم پیگیری می‏کند تا درمسیر افزایش سرمایه‏ های اجتماعی جامعه مردم، محوراین تحولات قرارگیرند، بنابراین بخشی از فعالیت‏های شهرداری ناظر برحوزه خدمات، تبلیغات، آموزش و… است.

شهردار تهران گفت:امروز شهرتهران به عنوان بزرگ ترین کلان شهر غرب آسیا ازمشکلاتی رنج می‏ برد و به رغم بالابودن سرانه خدمت در حوزه درمان، درحوزه بهداشت با عقب ماندگی تاریخی مواجه هستیم که این مهم جزبا همکاری مجموعه‏ های مرتبط با سلامت، وزارت بهداشت و دانشگاه های مختلف و ادامه خدمت توسط موثرین حوزه سلامت در جامعه، سراهای محله و کانون‏های جهادی مرتبط با این موضوع امکان پذیرنخواهد بود.

وی با اشاره به مهم برشمردن ارتقای سطح خدمات درحوزه بهداشتی افزود: مهم ترین مساله در حوزه سلامت، توجه به آموزش ، فعالیت و تلاش مدیریت شهری و پیوستگی آن با موثرین حوزه سلامت و ارایه خدمت فعال به جامعه است. اگر بتوان این مسیر را به درستی هموار کرد، هم احیای خانه ‏های سلامت و ارتقای آن در سراهای محله مدنظر قرار خواهد گرفت وهم ذیل این خانه ‏ها، ساماندهی گروه ها  و کانون‏های جهادی سلامت محورکه موضوعات خاص را درهر محله پیگیری خواهند کرد را شاهد خواهیم بود، در این صورت می‏توان به نقطه ای دست پیدا کرد که هر فرد با خودآگاهی بالا از سلامت خود و دیگران صیانت کند.

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم در آیین اختتامیه “گرامیداشت هفته سلامت” اظهار کرد: هفته سلامت، فرصتی مغتنم بوده است تا بتوان اهمیت موضوع سلامت را در وهله نخست برای خودمان، سیاستگذاران کشورو آحاد مردم تبیین شود.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به رشادت‏های شهدای مدافع سلامت دردوران کرونا،عنوان کرد: شهدای سلامت، به طورآگاهانه زندگی متعهدانه را انتخاب کردند وحتی در زمان پاندمی کرونا در درمان بیماران ازهیچ تلاشی فروگذار نکردند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران عنوان کرد: متاسفانه نرخ باروری ۶.۱ در ابتدای انقلاب به ۱.۶ کاهش پیدا کرده است یعنی سیاست‏های جمعیتی را نابود ساخته ایم.

به گفته صاحب، موضوع جمعیت و فرزند آوری به یک مساله پیچیده تبدیل شده است و امید داریم که بتوان با درایت متولیان از این چالش به وجود آمده در حوزه سلامت خارج شویم.

وی با اشاره به اثرات جبران ناپذیر کم فرزندی در جامعه، گفت: این مساله اثرات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به دنبال دارد و باید دراین حوزه فعالیت ‏های جدی صورت پذیرد.

یادآورمی‏شود؛ درپایان این مراسم نیز ازایثارگران و تلاشگران حوزه سلامت تجلیل به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟