اخباراخبار جمعیتواحد آموزشویژه

نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران برگزار شد

روز چهارشنبه ۲ اسفندماه سال جاری، نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حضور دکتر علیرضا کاظمی قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، عباس کیوانلو مدیر سازمان دانش‌آموزی تهران، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت وعلی عطا طاهری مدیر اجرایی واحد جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در محل این ستاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: وجه مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعیت، این است که سیگار و قلیان دروازه  ورود به مواد مخدر است.

کاظمی افزود: اوج ظهور و بروز مسائل اجتماعی مربوط به حوزه آموزش و پرورش است. کانون یاریگران در ۴۵ هزار مدرسه موجود است  و در هر استان نیز خانه یاریگران وجود دارد.

وی گفت: به منظور دستیابی به نتایج لازم در حوزه های فرهنگی به گفتمان سازی، ساختار سازی، هویت سازی، برنامه سازی، و ارزیابی  نیاز است. لازمه این مهم پیاده سازی طرح کلی با محتوا یعنی یک فعالیت مشترک مبتنی بر پیشگیری از دخانیات و مواد مخدر در مدارس برای جامعه دانش آموزی  و چگونگی عملیاتی ساختن آن با استفاده از ظرفیت دو مجموعه ( ظرفیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه ساختاری و ظرفیت جمعیت در حوزه تهیه محتوای دوره) است که البته فرآیند دستورالعمل  اجرایی و عملیاتی مشترک برای اجرا کردن این برنامه در سطح استان ها نیز نیاز است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات و مواد مخدر در مدارس، انجام کار گروهی مشترک توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران،  آموزش و پرورش ، تشکل های دانش آموزی، اتحادیه های دانش آموزی- انجمن اولیا و مربیان ،سازمان دانش آموزی و بسیج مورد توجه است.

کاظمی افزود: در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات و مواد مخدر در مدارس باید به سمت آموزش دانش آموزان حرکت کنیم و فعالیت های این حوزه برای افراد باید مدرسه محور، خانواده محور و جامعه محور باشد.

دبیر کل جمعیت نیز در این نشست تصریح کرد: چرخش مالی سیگار در کشور سه میلیارد دلار در سال است که نصف آن سود بوده و ۷۱ میلیارد نخ سیگار نیز تولید می شود، با توجه به اینکه ۳۸ واحد تولیدی سیگار داریم و هر روز به شمار آن افزوده می شود در عین حال بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر رو به ورشکستگی یا تعطیلی هستند.

به گفته  مسجدی، عوارض مربوط به بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و غیره ناشی از مصرف سیگار است، با توجه به اینکه  دانش آموزان از عوارض مواد دخانی آگاهی دارند، اما به دلیل تبلیغات فریبنده و در اشکال و طعم های مختلف جذب استعمال آن می شوند و ضرورت دارد عوامل بازدارنده به صورت قوی در کشور اجرایی شود.

وی به طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات)  اشاره کرد و گفت: این طرح ابتدا از مدرسه آغاز می شود و سپس به سوی محله و شهر بدون دخانیات گام برمی‌داریم و با اجرای طرح پاد یاریگر میتوان اقدامات مهمی را در راستای  پیشگیری از  استعمال دخانیات و مواد مخدر در مدارس  انجام داد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟