آموزشاخباراخبار جمعیت

شعار هم گیری کرونا ” توجه بیشتر به سلامت مردان”

تقویم روزشمار هفته ملی سلامت مردان سال ۱۳۹۹

همه‌ساله هفته اول اسفندماه به عنوان ” هفته سلامت مردان” شناخته می‌‌شود که هرروز آن با یک عنوان نامگذاری شده است:

جمعه ۱۱ اسفند، حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان

شنبه ۲ اسفند، بهبود و حفاظت سلامت روان مردان در دوره کرونا

 یکشنبه ۳ اسفند، شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تأکید بر چاقی

دوشنبه ۴ اسفند، سرطان‌های شایع مردان و مراقبت‌های پیشگیرانه در دوره کرونا

سه‌شنبه ۵ اسفند، کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار

چهارشنبه ۶ اسفند، نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامت خود در دوره کرونا

پنج‌شنبه ۷ اسفند، گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بنا به گزارش مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده، ازآنجایی‌که در سال جاری به دلیل شدت ابتلا و مرگ‌ومیر کووید ۱۹ در مردان، شعار هفته جهانی سلامت مردان در سطح بین‌المللی  (Take Action on covid19)به معنی برای کووید ۱۹ اقدام کنید، است، فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی به جامعه مردان، دولت و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بیان اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه در خصوص کووید ۱۹ است.

به همین مناسبت زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، بنا به درخواست انجمن سلامت خانواده، طی جلسه‌ای غیرحضوری به تأثیر مصرف دخانیات بر سلامت مردان پرداخت. صدر اشاره کرد علاوه بر ضرر و زیان‌های همیشگی مصرف دخانیات، باید به عفونت‌های ریوی ناشی از آن اشاره کرد که در شرایط فعلی کرونا می‌تواند خطرآفرین باشد.

همچنین از ابتدای شروع این ویروس به‌طور واضح به اثبات رسیده است افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای مثل بیماری قلبی، ریوی و تنفسی، دیابت، سرطان و سیستم ایمنی ضعیف هستند، با نوع شدیدتر بیماری کووید ۱۹ روبه‌رو خواهند شد، این در حالی است که استعمال دخانیات یکی از رفتارهای پرخطر در ایجاد این بیماری‌هاست.

صدر افزود: سازمان جهانی بهداشت (۲۰۲۰)، تنباکو و توتون سیگار و همچنین دود دست دوم را به عنوان یک عامل خطر برای عفونت‌های تنفسی شناخته است و از مردم می‌خواهد برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با اپیدمی فعلی کرونا ویروس مصرف سیگار را ترک کنند.

همچنین فرد سیگاری مبتلا به کووید ۱۹، دارای درصد اکسیژن خون پایین‌تر از حد طبیعی است و برای تأمین اکسیژن، احتمال اینکه به دستگاه تنفس یا دستگاه ونتیلاتور وصل شود، خیلی بیشتر است. طبق شواهد شانس بهبود اینگونه بیماران بسیار کمتر هست.

صدر همچنین در مورد اثرات سیگار کشیدن مردان بر اسپرم و باروری آنان با استناد به تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در مورد تأثیر سیگار بر سلامت مایع منی انجام‌شده است، این‌طور بیان کرد که: به‌طورکلی سموم موجود در مواد دخانی (سیگار، قلیان و…) نه‌تنها روی ریه‌ها، بلکه بر سلامتی کل بدن تأثیرگذار است. ازجمله دستگاه تولیدمثل در مردان. استعمال دخانیات با کاهش تعداد اسپرم، کاهش تحرک اسپرم و مورفولوژی ضعیف اسپرم (نحوه شکل اسپرم) همراه است.

ضمناً استعمال دخانیات مردان با کاهش میزان موفقیت IVF همراه بوده و همچنین باعث افزایش میزان سقط‌جنین در زنان بارداری که در معرض دود تحمیلی بودند، هست.

در پایان صدر با برشمردن عوامل مؤثر بر گرایش به استعمال مواد دخانی شامل عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی، زیستی، کنترل و پیشگیری مصرف دخانیات را به امید رسیدن به جامعه عاری از دخانیات از اولویت‌های اجتماعی قلمداد نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟