اخبارویژه

سیستم بازرسی و نظارتی در بحث دخانیات ضعف دارد

 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در دومین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، با اشاره به این مطلب که در بحث پیشگیری تا کنون توفیقی حاصل نشده، تاکید کرد: سال‌هاست که جلسات و برنامه‌های زیادی برای اجرای بسیاری از قوانین در مجلس انجام داده ایم اما دریغ از اینکه این قوانین به مرحله اجرا برسند. این درحالیست که در حال حاضر امریکا کشور را از دارو و تجهیزات پزشکی تحریم کرده ولی سیگار و دخانیات همچنان آزاد است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، حسینعلی شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه قطعاً مافیای سیگار در کشور وجود دارد و متأسفانه برخی از دولتمردان با اطلاع یا بی‌اطلاع در اجرایی نشدن برخی قوانین دخیل هستند، افزود: متاسفانه برخی تصمیم گیری ها و دخالت ها منجر به انواع بیماری‌های سرطانی می‌شود. سیستم نظارتی و بازرسی کشور حتماً مشکل داشته است که تا کنون در بحث دخانیات برخی قوانین به درستی اجرا نمی شوند.

نماینده مردم زاهدان در ادامه اعلام کرد: بنده همین‌جا از جناب جت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار پیگیری در این رابطه هستم. این بدیهی است که قهوه‌خانه یک مکان عمومی است و در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ آمده که استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است اما چرا بعضی‌ها اصرار دارند تا قلیانسراها را به اماکن خصوصی تبدیل کنند.

شهریاری افزود: الآن یک الی دو سال است که در مجلس به دنبال لغو اجرای طرح خروج قهوه خانه ها از اماکن عمومی هستیم. اما یک عده  برای خصوصی کردن قهوه‌خانه‌ها مسر هستند چرا واقعاً؟ ما امیدواریم کار بزرگی که رییس قوه قضاییه آغاز کرده اند به سرانجام برسانند. باید وارد باند مافیای دخانیات شد و دید چه افرادی دخیل هستند.

باید احساس مسئولیت و تکلیف شرعی داشته باشیم

وی با اشاره به این مطلب که ما سالانه می‌توانیم مقدار زیادی از منابع مالی کشور را از ردیف بودجه مالیات بر دخانیات تأمین کنیم، گفت: متأسفانه خیلی از مسئولین و دولتمردان سرشان در آخور استکبار جهانی است و نتیجه این می‌شود که قانون مالیات  بر دخانیات تصویب می‌کنیم  و اجرا نمی‌شود. دولت و سازمان مالیاتی می‌گویند ما نمی‌توانیم اجرا کنیم. نتیجه این می شود که دخانیات آزاد می‌شود و سالانه هزاران میلیارد تومان هزینه درمان افرادی می‌شود که دخانیات مصرف می‌کنند. امروزه ما شاهد هستیم که مصرف دخانیات نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش روزافزونی نیز داشته است .

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه افرادی که الگوی مردم هستند نباید به‌راحتی درملأعام سیگار بکشند، ادامه داد: باید احساس مسئولیت و تکلیف شرعی داشته باشیم. علما و مراجع تقلید ما در بحث دخانیات به‌عنوان یک مواد مضر و آسیب رسان شفاف موضع‌گیری کنند. در کنار علما، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز باید جدی تر از گذشته وارد عمل شوند. سازمان صدا و سیما نیز باید در کنار سایر بخش ها به عنوان مرکز اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیز دوش به دوش سایرین باشد. بهرحال همه باید برای خروج از این معضل مشارکت کنیم  با یک جلسه و یک همایش نمی‌شود کاری کرد و مشکل حل نمی‌شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟