اخباراخبار جمعیتویژه

بیانیه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره ارتباط استعمال دخانیات و کرونا (COVID-19)

تعداد مرگ‌ومیر بر اثر کرونا(COVID-19) تاکنون 203317 نفر و تعداد مرگ‌ومیر بر اثر استعمال سیگار در دنیا از تاریخ شیوع کرونا حدود 2923600 نفر بوده که بیش از 10برابر مرگ بر اثر کرونا ویروس است.

روزانه در دنیا حدود ۲۰ هزار نفر به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. با این حال ترس از مرگ بر اثر کرونا در میان مردم بیشتر است. اگرچه از عمر این بیماری ۴ یا ۵ ماه بیشتر نمی‌گذرد، ابهامات فراوانی در زمینه بیماری‌زایی و چهره‌های متفاوت وضعیت کرونا بیان شده است. به طوری که تاکنون نتایج ضد و نقیض ناشی از کاربرد رژیم‌های درمانی منجر به وضعیتی شده که هیچ‌یک از مراکز تأثیرگذار بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت، CDC امریکا و CDC اروپا قاطعانه رژیم درمانی واحدی را مورد تأیید قرار نداده‌اند. همچنین ارتباط میان استعمال دخانیات و خطر ابتلا به کرونا و پیدایش انواع خطیر آن‌که با بستری شدن در بیمارستان و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و مرگ متعاقب آن، فرضیه‌های متفاوتی ارائه‌شده و نتایج قطعی در این زمینه ارائه نشده است. آنچه مسلم است استعمال دخانیات موجب تضعیف عمومی دستگاه ایمنی به ویژه ضعف دستگاه تنفسی و پیدایش بیش از ۵۰ نوع بیماری و ۲۵ نوع سرطان با مستندات قطعی مورد اتفاق نظر عمومی است.

سن مصرف، نحوه مصرف و فرآورده مورد مصرف (سیگار و قلیان) هر کدام به‌طور جداگانه و جمعی اثرات مخربی را بر سلامت عمومی و فردی به همراه دارند. دراین‌باره برای حفظ سلامت عموم مردم و بر اساس توصیه‌های مکرر سازمان جهانی بهداشت اقدامات انجام‌گرفته در سطح ملی و بین‌المللی برای کنترل استعمال دخانیات باید به‌طور جدی مدنظر دولت‌ها و مردم قرار گیرد. در این میان هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و بحران کرونا شرایطی را برای امت مسلمان فراهم آورده است تا قاطعانه و مجدانه در برابر استعمال دخانیات اقدامات لازم تداوم یابد، تا سوداگرانی که در حال حاضر از هیچ‌یک از ترفندها چشم‌پوشی نکرده‌اند و سلامت جامعه را تهدید میکنند به هدف خود نرسند. باید متذکر شد که تعداد مرگ‌ومیر بر اثر استعمال دخانیات در دنیا روزانه حدود ۲۰ هزار نفر و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در روز گذشته ۵۷۴۷ نفر بوده است که بسیار قابل تأمل است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟