اخباراخبار جمعیتویژه

استعمال دخانیات عاملی خطرناک برای ابتلا به سل

"مشارکت همه جانبه، مسیر مطمئن برای دستیابی به حذف سل"

استعمال دخانیات خطر بیماری سل و مرگ‌ومیر ناشی از آن را افزایش می‌دهد لذا کنترل استعمال دخانیات کمک اساسی به کنترل اپیدمی بیماری سل می‌کند.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» ۲۳ مهرماه سال ۱۴۰۱، با شعار « مشارکت همه‌جانبه، مسیر مطمئن برای دستیابی به حذف سل»، نام‌گذاری شده است.

سل یک بیماری عفونی واگیر است که در اثر میکروبی ایجاد می‌شود که می‌تواند به هر قسمتی از بدن انسان مانند استخوان‌ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و … حمله و آن‌ها را گرفتار کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در ۸۰ درصد موارد ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد. سل همه اعضای بدن را گرفتار می‌کند اما بیشترین عضو مورد ابتلا ریه و شایع‌ترین علامت آن سرفه است.

دکتر مهشید ناصحی، رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایسنا درباره موارد شناسایی‌شده مبتلابه سل در کشور طی سال ۱۴۰۰،  می‌گوید: در این سال ۶۲۵۲ مورد مبتلای سل در کشور به ما گزارش شد که از این تعداد ۴۶ درصد زن و ۵۴ درصد مرد بودند. درعین‌حال همچنان استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان رکورددار ابتلا به سل هستند و پس از آن‌ها استان‌های گیلان، خراسان رضوی و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته هیچ استانی نداریم که موردی از ابتلا به سل نداشته باشد و شاید عجیب به نظر آید اگر بشنوید که در استان تهران، میزان بروز سل به نسبت جمعیت، از متوسط کشوری بالاتر است. در آمار ذکرشده نسبت اتباع مبتلابه سل در کشور در مقایسه با قبل افزایش‌یافته است؛ یعنی در آمار ذکرشده طی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد مبتلایان، غیر ایرانی بودند.

از سوی دیگر تحقیقات و مطالعات، رابطه جدی میان بیماری سل و سیگار (دخانیات) را نشان داده‌اند. استعمال دخانیات خطر بیماری سل و مرگ ناشی از آن را افزایش می‌دهد؛ لذا کنترل استعمال دخانیات کمک اساسی به کنترل اپیدمی بیماری سل می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟