اخباراخبار جمعیتویژه

از مصرف دخانیات در محیط‌های ورزشی جلوگیری شود

دکتر صادقی:

در ادامه سلسله جلسات پیگیری حقوق عامه در حوزه کنترل و پیشگیری از دخانیات، روز یکشنبه ۷ آبان ماه نشست مشترک جمعیت و دادستانی کل کشور با حضور دکتر محمدحسین صادقی مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام سید حسن معین شیرازی رئیس هیات مدیره، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل، آقایان حمیدرضا شهسواری و امیرعباس زاده حصار از واحد حقوقی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در محل دادستانی کل کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور در این نشست اظهار کرد: نقش دخانیات در برهم زدن وضعیت زندگی افراد جامعه، نقش آن برای ورود به دروازه مواد مخدر و سایر آسیب‌ها بر کسی پوشیده نیست.

صادقی تأکید کرد: گلوگاه‌های شیوع دخانیات را در چهار کانون مهم  مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و زندان‌ها باید شناسایی کرد چراکه آغاز ۷۰ درصد مصرف در این ۴ نقطه است .برای ایجاد کمپ و کلینیک‌های ترک دخانیات در زندان نیز اقدامات لازم را باید انجام داد.

وی با اشاره به ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی ازجمله اماکن ورزشی عنوان کرد: باید از مصرف دخانیات در محیط‌های ورزشی جلوگیری کرد و از دستگاه‌های متولی مانند وزارت ورزش درخواست کرد که این مسئله را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: این آمادگی و ظرفیت وجود دارد که بر اساس تدوین دستورالعمل و چارچوب های لازم ، دادستان و فرماندار شهرستان ها به‌عنوان متولی اجرای شهر بدون دخانیات، محور باشند.  در این صورت دادستان‌ها نیز موظف خواهند بود که بر ممنوعیت عرضه دخانیات در زندان‌ها نظارت کنند و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نیز مشوق‌های لازم را برای تشویق افراد به ترک مواد دخانی به‌کارگیرند.

صادقی گفت: ستاد ملی کنترل دخانیات به وظایف خود منفعلانه عمل می‌کند و نتوانسته اهداف قانون‌گذار را در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات محقق سازد. با وجود اینکه جلسات آن باید به طور مستمر برگزار شود، از آخرین نشست این ستاد چندین سال می‌گذرد بنابراین باید با مکاتبات لازم علت کم‌کاری دستگاه‌های عضو این ستاد پیگیری شود.

رئیس هیات مدیره جمعیت نیز در این نشست بابیان این‌که با اجرا نکردن قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، بیان کرد: در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات متأسفانه با اجرای قانون فاصله معناداری وجود دارد‌ بنابراین باید قانون را از یک مرحله آغاز و سپس اجرا کرد.

حجت‌الاسلام معین شیرازی گفت: اگر طرح پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) در مدارس به‌خوبی اجرا شود، در دانش آموزان با تأثیرگذاری فراوانی همراه خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه تبلیغات علنی دخانیات به‌ویژه در سوپرمارکت‌ها مشهود است و باید با ورود دادستانی و با برنامه‌ریزی، جلوگیری از ممنوعیت عرضه مواد دخانی به‌صورت فله‌ای، در قهوه‌خانه‌ها و… را آغاز کنیم.

دبیر کل جمعیت نیز در این نشست عنوان کرد: ۳۰ درصد اماکن عرضه‌کننده دخانیات مجوز دارند و ۷۰ درصد دارای مجوز نیستند که باید فعالیت صنوف بدون مجوز را قانونمند کرد.

مسجدی بیان کرد: مسأله دخانیات به دلیل نابسامانی‌های مدیریتی در کشور است و بیش از ۱۱ دستگاه در این حوزه دخیل‌اند.

وی با اشاره به نشست اخیر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ایجاد میز کنترل دخانیات عنوان کرد: در این نشست به رسانه‌ها تأکید شد بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم، در حوزه کشاورزی اولویت کشت با محصولات استراتژیک و گسترش صنعت برای خودکفایی است حال چرا در استان‌های شمالی کشاورزان را با اعطای بسته‌های تشویقی به کشت تنباکو در زمین‌های زراعی تشویق می‌کنند؟ رسانه‌ها علت این مساله را باید از دستگاه‌های مربوطه پیگیری کنند.

دبیر کل جمعیت بابیان این‌که در اخذ مالیات دخانیات در کشور عقب هستیم، عنوان کرد: منابع حاصل از اخذ مالیات دخانیات باید به ورزش و تفریحات سالم اختصاص پیدا کند.

مسجدی ضمن هشدار افزایش تبلیغات مواد دخانی و  صحنه‌های استعمال دخانیات در فیلم‌های نمایش خانگی تصریح کرد: این مساله باید توسط دستگاههای مربوطه پیگیری شود. هراندازه در حوزه کنترل و پیشگیری از مصرف در مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنیم به‌تنهایی مؤثر نخواهد بود و یک عزم و همت جمعی را می‌طلبد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟