اخباراخبار جمعیتویژه

دخانیات معضل سیاسی-اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

آسیب‌های همه‌جانبه دخانیات در یکصد و چهارمین جلسه شورای فرهنگی عمومی استان تهران مطرح شد.

جلسه شورای فرهنگی عمومی و شورای توسعه قرآنی استان تهران به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی ­فرد با حضور جمعی از مدیران سپاه، مجلس، نیروی انتظامی و نهادهای دانشگاهی، آموزش و پرورش و دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ۲۱ مهرماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت» در این جلسه، دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، با اشاره به محاسن و معایب فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی شاهد فضاهای هستیم که قابلیت‌های بسیار خوبی دارند با این حال جزو رسانه رسمی نیستند، در حقیقت به عنوان مؤلف‌هایی هستند که بدون ناشر اقدام به انتشار مطالب واقعی و کذب می‌کنند که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

دبیر کل جمعیت در این جلسه با اشاره به اهمیت اوقات فراغت و فضای مجازی، مدیریت آن را بسیار مهم قلمداد کرد. وی در ادامه بابیان تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران گفت: دخانیات یک معضل سیاسی اقتصادی است که جنبه‌های مخرب اجتماعی و فرهنگی نیز دارد.

امریکا همه چیز را بجز دخانیات تحریم کرده است

دکتر مسجدی ضمن اشاره به تحریم‌های همه‌جانبه امریکا گفت: امروزه ایران با هر کشوری معامله بیش از ۵ میلیون دلار داشته باشد قطعاً باید امریکا در آن دخالت و نظارت داشته باشد و فقط در یک مورد تحریم نیستیم و آن مورد دخانیات است.

دبیر کل جمعیت ضمن تأکید بر مضرات سیاسی اقتصادی دخانیات و با تأکید بر مالیات دخانیات گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در زمینه اخذ مالیات دخانیات است. وی اظهار داشت مالیات دخانیات ترکیه در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۴۶ میلیارد لیر بوده است که حدود ۴۰ درصد از کل بودجه عمومی کشور در سال جاری است.

دکتر مسجدی اظهار داشت: بخش زیادی از صنایع کشور یا تعطیل هستند یا هم با حداقل ظرفیت کار می‌کنند؛ اما صنایع دخانی در چند سال اخیر دو برابر شده‌اند و مافیای دخانیات با هدایت عوامل خارج از کشور از اهداف خود دست نکشیده‌اند. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی کشور سال گذشته، در بخش صنایع دخانی بوده است که این همان چراغ سبز آمریکا برای تحریم نشدن دخانیات است.

وی در ادامه افزود؛ طی ۱۰ سال گذشته مصرف توتون از ۲ هزار تن در سال به ۱۰ هزار تن در سال رسیده است و این یک فاجعه بزرگ است.

آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات دو برابر کروناست

مسجدی در پایان افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود با اشاره به آمار کشته‌های کرونا آن را روزانه معادله سقوط یک هواپیما دانستند که باید به جد پیگیری شود.

دکتر مسجدی با اشاره به آمارهای مرگ‌ومیر کرونا از ابتدایی شیوع آن در کشور که بیش از  ۲۸ هزار نفر بوده است، گفت: در همین مدت دخانیات در کشور بیش از ۴۰ هزار نفر کشته داشته که متأسفانه به آن اهمیت داده نمی‌شود.

دکتر مسجدی در پایان ضمن معرفی جمعیت و فعالیت‌های آن و همچنین طرح پاد، آن را یک طرح موفق درزمینه کنترل و پیشگیری از دخانیات عنوان کرد و خواستار همکاری نهادهای مختلف شد که با اعلام آمادگی همکاری و استقبال مسئولین همراه بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟