آموزشاخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقاتواحد آموزشویژه

دود دخانیات، سلامت چشم اطرافیان را به خطر می‌اندازد

عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات:

عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات اظهار كرد: دود دست دوم و دست سوم مصرف دخانیات اثرات وحشتناكی روی چشم افراد بر جای می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»،دكتر اباذر اشتری مهرجردی جامعه شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی، مشاور جمعیت و عضو شورای پژوهشی مركز كنترل دخانیات در مصاحبه با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره عوارض دود سیگار برای سلامت چشم اظهار كرد: متخصصان تا حدود ۱۵ سال قبل، بیشتر عوارض مصرف دخانیات و دود آن را متوجه مصرف كننده دخانیات می‌دانستند اما از دو دهه اخیر مفهومی به نام «دود دست دوم» مطرح شد به این معناكه دود دخانیات برای اطرافیان هم ضررهایی دارد.

وی افزود: یك هفتم از كل مرگ و میرهای ناشی از مصرف دخانیات، مربوط به كسانی است كه هیچ وقت در زندگی خود دخانیات مصرف نكردند و از همه مهم تر اینكه بیشتر این افراد از بانوان و كودكان هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی گفت: اخیراً طی سه چهار سال اخیر مفهوم جدیدی به نام «دود دست سوم» نیز مطرح شده به این معنا كه در محیطی كه دخانیات مصرف می‌شود دودهای تولیدی به اجسام محدوده مانند پرده، میز، قاشق و چنگال و حتی لباس می‌چسبد و باعث اگزما و بیماری‌های پوستی و سرطان‌های پوستی می‌شود و اثرات آن در افرادی هم كه مصرف كننده نیستند بیشتر است.

اشتری مهرجردی با بیان اینكه دود دست دوم و دست سوم اثرات وحشتناكی روی چشم افراد می‌گذارد اظهار كرد: خیلی از افراد تصور می‌كنند دستشان كه به پرده و میز و لباس آلوده به دود سیگار خورده كثیف نیست درصورتیكه می‌تواند مشكلات جدی را برای پوست و مخصوصاً چشم افراد به وجود بیاورد.

این جامعه شناس متذكر شد: كارشناسان از حدود كمتر از یك دهه گذشته به این نتیجه رسیدند كه فقط صرف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مانع از انجام یك كار نخواهد شد. طبق نتایج تحقیقاتی كه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ۴۰ سال گذشته روی ۲۰ گروه مختلف انجام داد، نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد جامعه از پیامدهای مصرف دخانیات آگاه هستند اما دلیل مصرف آن به حیطه اجتماعی و چشم انداز آن‌ها نسبت به آینده بازمی گردد.

عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات مطرح كرد: اگر چشم انداز افراد از آینده روشن باشد این آگاهی و دانش اثرگذار خواهد بود و در غیر این صورت دانش و آگاهی از عوارض استعمال دخانیات نتیجه نخواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟