اخباراخبار جمعیتمرکز تحقیقات

نشست تخصصی مصرف دخانیات و تهدیدات زیست محیطی برگزار شد

 

سومین نشست از سلسله نشست‌های مشترک جهاد دانشگاهی فارس و مرکز تحقیقات کنترل دخانیات، با عنوان »مصرف دخانیات،

، تهدیدی برای محیط زیست» به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات«، در تاریخ ۴ خردادماه ۱۴۰۱برگزارشد.

به گزارش مرکز تحقیقات کنترل دخانیات جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران؛ در این نشست ابتدا دکتر صدیقه البرزی جامعه‌شناس و مدیر گروه پژوهشی علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس، ضمن معرفی گروه پژوهشی علوم رفتاری با اشاره به زمینه‌ تخصصی فعالیت و تأکید بر زنان به عنوان یک گروه هدف مهم، بر لزوم توجه بیش از پیش به مقوله دخانیات به ویژه استعمال قلیان در زنان تأکید کرد.

وی افزود: امروزه مصرف دخانیات به ویژه مصرف قلیان، به عنوان یک رفتار پرخطر در بین افراد شایع شده‌است و فراتر از مسائل پزشکی و ضررهایی که برای بدن دارد، باید به مسائل و آسیب‌های اجتماعی آن نیز توجه شود. از آنجایی که در مداخلات و تصمیم‌گیری‌های جوامع، بیشترین تمرکز و توجه به سیگار به عنوان یک ماده دخانی بوده است، لازم است تا به قلیان نیز به عنوان یک محصول دخانی پرطرفدار توجه شده و مداخلاتی در جهت کاهش مصرف آن صورت گیرد.

در ادامه این نشست، دکتر حسین ارفعی‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و مشاور پژوهشی مرکز تحقیقات کنترل دخانیات، ضمن ارائه اطلاعاتی درباره آمارهای جهانی درباره مضرات دخانیات، تاثیرات تولیدات زیان‌بار مواد دخانی بر محیط زیست، چگونگی تولید تنباکو و فرآیند تولید سیگار و بسته‌بندی آن، به توضیحاتی درباره مضرات ته‌سیگارها بر سواحل و زنجیره غذایی، آلودگی مواد دخانی برای هوا، آب و زمین و همچنین اقدامات لازم جهت حفظ محیط‌زیست، پرداخت.

همچنین شرکت‌کنندگان به طرح سوالاتی پرداختند که به این سوالات از سوی کارشناسان، پاسخ داده شد. در پایان این نشست، مرکز تحقیقات کنترل دخانیات معرفی شد و از علاقمندان حوزه کنترل و پیشگیری از مصرف دخانیات، درخواست شد تا با این سازمان مردم‌نهاد همکاری داشته و طرح‌های پیشنهادی خود در این حوزه را ارسال نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟