اخباراخبار جمعیتویژه

 دخانیات باعث زشتی چهره زیبای جمهوری اسلامی

 

اولین جلسه همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهران روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۹ در دفتر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تهران، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا رباطیان مدیر واحد ارتباط با حوزه‌های علمیه زهرا صدر مدیر واحد زنان، امیر حشمتی مدیر روابط عمومی جمعیت و حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، خانم صادقی قائم مقام حوزه علمیه خواهران استان تهران و خانم اسفندیاری معاون فرهنگی حوزه،  برگزار شد و ظرفیت‌های مشترک همکاری در زمینه کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، در این جلسه حجت‌الاسلام رباطیان ضمن معرفی جمعیت و فعالیت واحدهای این موسسه، با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری «جمعیت»، با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران گفت: امروزه زیان‌های همه‌جانبه دخانیات چه از نظر بهداشت و سلامت و چه اجتماعی اقتصادی سیاسی، صدمات جبران‌ناپذیر فراوانی را به جامعه وارد می‌کند که اگر کنترل و پیشگیری جدی در این زمینه صورت نگیرد مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به خصوص جوانان به وجود می‌آورد.

رباطیان گفت یکی از بدیهی‌ترین حقوق انسان‌ها برخورداری از حق سلامت و بهداشت برای هر فرد است که صنعت دخانیات با توجه به تحریم نبودن، به راحتی این حق را از مردم چه به صورت مستقیم (استعمال دخانیات) و چه غیرمستقیم (در معرض دود تحمیلی دخانیات) سلب میکند و مافیای دخانیات در این زمینه فقط سود مالی و قدرت خود را مدنظر قرار می‌دهد.

مدیر واحد زنان «جمعیت»، نیز با اشاره به آمار صعودی مصرف دخانیات خصوصاً قلیان در بین زنان و دختران جوان، به نقش پراهمیت آنان بعنوان مادر در تربیت نسل آینده گفت: متأسفانه زنان و کودکان قربانیان اصلی این صنعت هستند که بیشترین تعداد تشکیل دهنده دود دست دوم این صنعت مرگ آفرین را تشکیل می‌دهند،

وی همچنین آمارهای غیررسمی مصرف دخانیات در بین زنان را بیشتر از آمارهای رسمی اعلام کرد و افزود: باید در این خصوص، با آگاهی رسانی و فرهنگ‌سازی در بلندمدت زمینه کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات را فراهم آورد تا سلامت جامعه را، از خطرات ناشی از استعمال دخانیات محفوظ نگه داشت.

حجت‌الاسلام کبیریان ضمن خیرمقدم و تشکر از فعالیت‌های خیرخواهانه جمعیت و کمک به حذف چهره زشت دخانیات و نشان دادن چهره زیبایی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از بزرگترین آسیب‌ها و زشتی‌ها در جامعه، آسیب‌هایی ناشی از دخانیات و به دنبال آن اعتیاد است و حوزههای علمیه به جد در بحث آسیب‌های ناشی از اعتیاد و طلاق در حال فعالیت است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در جمعیت و حوزه و با هماهنگی و هم‌افزایی می‌توان از اساتید و دانش‌آموختگان حوزه در راستای اهداف سلامت محور جامعه فعالیت‌های مؤثری را انجام داد.

حجت‌الاسلام کبیریان همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری بین جمعیت و حوزه اظهار داشت که باید تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی و بعد اجتماعی و فرهنگی در حوزه دخانیات بیشتر شود تا بسترسازی پیشگیری از استعمال دخانیات روند بهتر و سریعتری داشته باشد‌.

در پایان صادقی ضمن ابراز تأسف از آمارهای رو به رشد استعمال دخانیات در بین زنان گفت: باعث تأسف است که نه‌تنها در ایران بلکه در جهان باید منابع انسانی و سرمایه‌ها بسیاری برای تأسیس شرکت‌های دخانی صرف شود تا سلامت و فرهنگ و اقتصاد مردم را از بین ببرد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

وی گفت باید در این زمینه همکاری‌های لازم صورت گیرد و ما آماده همکاری و مطالبه گری در خصوص سلامت جسمی روحی، اجتماعی و اقتصادی مردم هستیم.

وی همچنین با اشاره به هدف مشترک این جمعیت و حوزه از فعالیت‌های مشترک در این زمینه استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های لازم در این خصوص هرچه سریعتر اجرایی شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟