اخباراخبار جمعیتویژه

نیازمند فرهنگ سازی در خصوص مضرات دخانیات،به خصوص قلیان هستیم

عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مشاور جمعیت و عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات گفت: حداقل ده درصد از مرگ و میرهای ناشی از دخانیات مربوط به كسانی است كه هیچ گاه در طول عمر خود لب به هیچ كدام از انواع دخانیات نزدند.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، دكتر اباذر اشتری مهرجردی جامعه شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مشاور جمعیت و عضو شورای پژوهشی مركز تحقیقات كنترل دخانیات در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو در خصوص مشكلات استفاده از دخانیات در فرزند آوری با بیان اینكه آمار وحشتناك در خصوص این موضوع نگرانی‌ها را افزایش داد گفت: حداقل ده درصد از مرگ و میرهای ناشی از دخانیات مربوط به كسانی است كه هیچ گاه در طول عمر خود لب به هیچ كدام از انواع دخانیات نزدند.

وی افزود: كسانی كه اهل دخانیات هستند دود مستقیم مصرف می‌كنند و اطرافیان آنها كه به اصطلاح دود دست دوم مصرف می‌كنند به ویژه زنان و كودكان در معرض انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها قرار می‌گیرند.

اشتری ادامه داد: بیش از هشتاد در صد از كسانی كه انواع دخانیات را مصرف می‌كنند از مضرات آن بر روی جنین و نوزاد خبر ندارند و این مسئله بسیار خطرناك است.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر دختران و زنان به مصرف دخانیات به ویژه قلیان روی آوردند. در حال حاضر قبح این قضیه از بین رفته و مصرف قلیان خانوادگی شده است.

اشتری اظهار كرد: یك قلیان كامل معادل صد نخ سیگار ضرر دارد و مردم به این نكته توجه ندارند و گمان می‌كنند به خاطر آب موجود در قلیان ضرری متوجه آنها نمی‌شود. ما نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی دادن به جامعه در خصوص مضرات دخانیات و به خصوص قلیان هستیم تا نسل‌های آینده سالم بوده و دچار مشكل نشوند.

منبع :http://seda.ir/sh/?4902457

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟