اخباراخبار جمعیتزنان و دخانیات

دومین نشست تخصصی زنان و مصرف قلیان

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه فارس برگزار کرد

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، این نشست با همکاری مرکز تحقیقات کنترل دخانیات وابسته به این موسسه و گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان فارس به‌صورت وبینار در تاریخ ۲۱ مهرماه برگزار شد.

لزوم توجه بیشتر مسئولان، پژوهشگران و برنامه‌ریزان بر مصرف قلیان

 در این نشست ابتدا صدیقه البرزی جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی فارس ضمن معرفی گروه پژوهشی علوم رفتاری این دانشگاه، با اشاره به زمینه‌ تخصصی فعالیت و تأکید بر زنان به‌عنوان یک گروه هدف مهم، بر لزوم توجه بیش‌ازپیش به مقوله دخانیات به‌ویژه استعمال قلیان در زنان تأکید کرد و بر چشم‌انداز پنج‌ساله گروه مذکور در حوزه مطالعاتی استعمال قلیان خبر داد.

البرزی، امروزه مصرف دخانیات به‌عنوان یک رفتار پرخطر در بین افراد شایع شده است و در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی به آن توجه می‌شود. وی ادامه داد: ازآنجایی‌که در مداخلات و تصمیم‌گیری‌های جوامع، بیشترین تمرکز و توجه به سیگار به‌عنوان یک ماده دخانی بوده است، لازم است تا به قلیان نیز به‌عنوان یک محصول دخانی پرطرفدار توجه شده و مداخلاتی در جهت کاهش مصرف آن صورت گیرد.

وی در پایان به مسئله افزایش مصرف قلیان در زنان در سال‌های اخیر اشاره کرد و بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان، پژوهشگران و برنامه‌ریزان در خصوص پیشگیری از مصرف قلیان تأکید کرد.

تیجه‌بخش نبودن مداخلات پیچیدگی موضوع دخانیات است

سکینه دادی‌پور، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر در ارتقا سلامت خلیج‌فارس نیز در ادامه ضمن تأکید بر مصرف رو به افزایش قلیان توسط زنان، محبوبیت و وابستگی آن را در این گروه بیشتر از مردان عنوان کرد و با عنوان کردن این مسئله که علت نتیجه‌بخش نبودن مداخلات پیچیدگی موضوع دخانیات است، گفت: مداخلات نباید فقط به سطح فردی محدود باشد و می‌بایست در سطح سازمانی، سیاست‌گذاری و محیطی نیز به آن توجه شود که در این راستا می‌توان از سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان رابطین دولت و مردم استفاده بهینه داشت.

ارتباط مصرف دخانیات با بیماری ها و بیماری کووید-۱۹

در پایان این نشست، زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، ضمن ارائه آمارهای ملی و جهانی از مصرف دخانیات در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته در سال‌های اخیر و سال‌های آتی، ارتباط مصرف دخانیات با بیماری‌های مختلفی چون: پوست، سرطان پستان و بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های تنفسی، نقش زنان در کنترل دخانیات در جامعه و همچنین ارتباط دخانیات و بیماری کووید-۱۹ پرداخت.

صدر مصرف دخانیات را موجب تشدید بیماری کووید-۱۹ دانست و افزود: اگر افراد مصرف‌کننده سیگار و قلیان به دستگاه تنفسی وصل شوند، به علت داشتن ریه‌های ناسالم، احتمال بهبودی آنها به نسبت افرادی که مصرف دخانیات ندارند کمتر است.

تاثیر پذیری کودکان از والدین خصوصا مادران

مدیر واحد زنان «جمعیت»  در ادامه با تاکید بر نقش والدین خصوصا مادران، در تربیت فرزندان، الگو پذیری کودکان از رفتار آنها را بسیار مهم قلمداد کرد و تاثیر استعمال سیگار و قلیان را در حضور کودکان یک رفتار نامناسب دانست که می تواند کودک را به سمت تمایل به تجربه مصرف دخانیات و در نهایت مصرف دائمی  بکشاند.

صدر افزود: مصرف دخانیات در حضور کودکان علاوه بر تاثیر در گرایش فرزندان به دخانیات، دود ناشی از استعمال آن (دود دست دوم و سوم) بر سلامت کودک و حتی جنین تاثیر مستقیم دارد.

این برنامه که دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی استعمال دخانیات است به‌صورت وبینار و بر بستر اسکای‌روم برگزار شد. زمان برگزاری نشست‌های بعدی از طریق وب‌سایت‌های جهاد دانشگاهی فارس، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و مرکز تحقیقات کنترل دخانیات به اطلاع علاقمندان خواهد رسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟