زنان و دخانیاتمقالاتویژه

کمک گرفتن از چرخه قاعدگی در ترک سیگار

هرکسی که تا به حال تلاش کرده تا استفاده از تنباکو را قطع کند می‌داند که چه مقدار این کار طاقت‌فرسا است. تحقیقات جدید نشان داده است که اگر زنان این کار را هماهنگ با چرخه قاعدگی خود انجام دهند، احتمال موفقیت آن‌ها بالا است. نیکوتین یک ماده به شدت اعتیادآور است و پیامدهای سلامتی منفی بسیاری را به دنبال دارد.

هرکسی که تا به حال تلاش کرده تا استفاده از تنباکو را قطع کند می‌داند که چه مقدار این کار طاقت‌فرسا است. تحقیقات جدید نشان داده است که اگر زنان این کار را هماهنگ با چرخه قاعدگی خود انجام دهند، احتمال موفقیت آن‌ها بالا است.

نیکوتین یک ماده به شدت اعتیادآور است و پیامدهای سلامتی منفی بسیاری را به دنبال دارد

بر اساس تحقیقات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)، کشیدن سیگار به تنهایی باعث سالانه مرگ ۶۰ هزار نفر در ایران می‌شود . افراد بسیاری در ایران به نیکوتین نسبت به سایر داروها اعتیاد دارند.

اگرچه پیامدهای سلامتی کشیدن سیگار به خوبی شناخته شده است، ترک کردن عادت همچنان چالشی برای هر شخصی است که تصمیم به انجام آن می‌گیرد.

به این دلایل، تحقیقاتی که شانس زندگی بدون سیگار را افزایش دهد بسیار ضروری است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که زنان نسبت به مردان به سختی می‌توانند سیگار را ترک کنند. همچنین زنان نسبت به مردان، ۲۵ درصد شانس بالایی را در توسعه بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) از کشیدن سیگار را دارند.

زنان و کشیدن سیگار

مطالعه اخیر که در بیولوژی اختلاف جنسیتی انتشار یافته، امید جدیدی را به زنانی که می‌خواهند ترک کنند می‌دهد.

محققان از دانشکده پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا بررسی کرده‌اند که چگونه هم‌ زمانی ترک سیگار با چرخه قاعدگی می‌تواند از سختی ترک سیگار بکاهد.

تحقیقات فعلی توسط ریاگان ویتریل و تریزا فرانکلین در مرکز پن برای مطالعات اعتیاد انجام گرفته است. اخیراً، گروه زمان خود را وقف مغز زنانی که سیگار می‌کشند قبل از قاعدگی کرده است.

این تحقیق بر پایه تعدادی مطالعات حیوانی استوار است که نشان داده است که هورمون‌های زنانه، استروژن و پروژسترون، می‌تواند رفتار اعتیادآور را تعدیل کند. و چون این هورمون‌ها در چرخه قاعدگی نوسان می‌کنند، آن‌ها را به موارد مناسبی برای تحقیقات ترک سیگار تبدیل می‌کند.

« درک نحوه تأثیر فاز چرخه قاعدگی بر فرایندهای عصبی، شناختی و رفتاری یک گام ضروری در توسعه درمان‌های مؤثرتر و انتخاب بهترین گزینه‌های درمان فردی برای کمک به ترک هر شخص معتاد به سیگار است » دکتر ریاگان ویتریل

اعتیاد و چرخه قاعدگی

به گزارش واحد زنان جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، مطالعات اولیه نشان داده است که در فاز پیش از تخمک‌گذاری (فولیکولار) از چرخه قاعدگی، یعنی زمانی که نسبت پروژسترون به استروژن در پایین‌ترین مقدار است، احتمال ایجاد رفتارهای اعتیادآور بالا است. در عوض، در طول فاز قبل از قاعدگی (لوتئال)، یعنی زمانی که نسبت پروژسترون به استروژن در بالا‌ترین مقدار است، رفتارهای اعتیادآور سرکوب می‌شوند.

این نتایج استنباط می‌کند که سطوح پروژسترون ممکن است در ترک عادت زنان کمک کند.

تحقیقات شامل ۳۸ زن سالم در سنین ۵۱ بود. که هر یک اسکن MRI شده‌ بودند تا قدرت ارتباطات بین نواحی مغزی درگیر در رفتارهای کنترلی و درگیر در پاداش ، اندازه‌گیری شود.

گروه به این استدلال رسیده‌ است که تغییرات در سطوح هورمون ممکن است بر نحوه واکنش زنان به نشانه‌های سیگار کشیدن تأثیر بگذارد، همانند زمان برای قهوه یا بوی سیگار. این سیگنال‌ها به طریق مشابه با سیگار کشیدن واقعی به عنوان پاداش درک می‌شوند.

تحقیقات اولیه توسط گروه دریافته است که زنان در فاز فولیکولار از چرخه قاعدگی واکنش بهتری را به نشانه‌های سیگار کشیدن در نواحی مربوط به پاداش در مغز در مقایسه با زنان در فاز لوتئال می‌دهند. هرچه ارتباطات ضعیف‌تر، نه گفتن به محرک‌ها سخت‌تر است.

یافته‌های قبلی آن‌ها، گروه را به بررسی عمیق‌تر ارتباطات بین نواحی مغزی کنترل شناختی و نواحی مغزی سیگنال دهنده پاداش تشویق می‌کند. در طول مطالعه، شرکت‌کنندگان بر اساس فاز قاعدگی به دو گروه تقسیم شده بودند، فولیکولار و لوتئال.

بر اساس اطلاعات، در طول فاز لوتئال، ارتباط بین نواحی کنترل و پاداش کاهش یافته بود. این بدان معنی است که در طول آن فاز مشخص، زنان بیشتر در خطر وسوسه شدن توسط محرک‌ها قرار داشتند.

«این اطلاعات از داده‌های آزمایش‌های حیوانی موجود پشتیبانی می‌کند و مقالات اخیر در رابطه با انسان، نشان داده است که پروژسترون ممکن است نسبت به رفتار اعتیادآور اثرات حفاظتی داشته باشد و از همه مهم‌تر، یافته‌ها بینش جدیدی را از تفاوت‌های جنسیتی در رفتار و برگشت به سیگار کشیدن ارائه می‌دهد. » دکتر، تریزا فرانکلین

با توجه به این یافته‌ها، مصرف‌کنندگان سیگار که تمایل به ترک دارند احتمالاً رویکرد جدیدی خواهند داشت. با بیش از ۵۰ میلیارد نخ مصرف سیگار به تنهایی در ایران ، هر چیزی که احتمالاً فرصت خرید را تشدید کند باید حذف شود .

گروه تحقیقاتی امید دارد که این بینش جدید در تغییرات رفتار اعتیاد بر اساس قاعدگی بتواند در ترک دیگر مواد اعتیادآور و رفتارها کمک کننده باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟