مرکز تحقیقاتمقالاتواحد آموزشویژه

دخانیات دومین عامل خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی

دخانیات سالانه جان بیش از هشت میلیون نفر را جهان می‌گیرد و روزانه نزدیک به ۲۲۰۰۰ نفر بر اثر مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند.

طبق آمار فدراسیون جهانی قلب، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، یکی از علل اصلی بیماری‌های قلبی در سطح جهان است و سالانه ۳ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم آن جان خود را از دست می‌دهند. بیماری‌های قلبی- عروقی بیشترین مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را در بر می‌گیرد. علیرغم مضرات شناخته شده دخانیات برای سلامت قلب و در دسترس بودن آن، راه حل‌هایی برای کاهش مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات، آگاهی عمومی از ارتباط بین مصرف دخانیات و و بیماری‌های قلبی کم است.

در حالی که مصرف دخانیات در برخی کشورها در حال کاهش است، تقریباً ۸۰ درصد از یک میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان، در کشورهای متوسط ​​و کم درآمد زندگی می‌کنند که بار بیماری و مرگ ناشی از دخانیات در آنها بسیار بیشتر است.

خطرات قلبی- عروقی ناشی از استعمال دخانیات با میزان مصرف آن و سال‌های مصرف سیگار افزایش می‌یابد. مصرف دخانیات با خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی همراه است و جویدن تنباکو بیش از دو برابر خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

ترجمه: فاطمه عظیم‌بیگ، مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

منبع:

https://world-heart-federation.org/what-we-do/tobacco/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟