اخباراخبار جمعیتویژه

توتون‌های قلیان بی‌شباهت به فضولات حیوانی نیستند

دکتر محمدرضا مسجدی ۱۱ خردادماه ۹۹ مصادف با روز جهانی بدون دخانیات در مصاحبه تلفنی با شبکه سلامت گفت: عوارض مصرف قلیان به علت عبور دود آن از آب، با سرعت بیشتری در ریه رسوب می‌کند، استعمال قلیان معمولاً بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد که به علت دم عمیق و حجم دود بیشتر، معادل مصرف ۳ پاکت سیگار است.

به گزارش روابط عمومی «جمعیت»، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در مصاحبه تلفنی با شبکه سلامت گفت: متأسفانه توتون‌های قلیان به علت ترکیب با مواد شیمیایی به صورت طعم دار و معسل وارد بازار می‌شوند و حتی مقدار قطران آن روی پاکت درج نشده است، این توتون‌ها بی‌شباهت به فضولات حیوانی نیستند و جوانان و نوجوانان ما را درگیر می‌کنند و سلامت آنها را در معرض خطر قرار می‌دهند.

مسجدی گفت: مصرف یک ساعت قلیان در هفته معادل یک پاکت سیگار روزانه است و جوانان مخصوصاً دختران به علت عدم کنترل خانواده‌ها و عدم آگاهی از مضرات آن بیشتر به سمت قلیان کشیده می‌شوند.

وی گفت صداوسیما باید در این زمینه پیشگام باشد و مردم را از مضرات دخانیات آگاه کند. مسجدی با استناد به ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت استعمال دخانیات گفت: صداوسیما موظف است از نمایش صحنه‌های استعمال دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌ها خودداری کنند و ما خواستار همکاری و اجرای قانون از طرف صداوسیما هستیم تا گامی مؤثر در راستای سلامت جامعه برداریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟