اخباراخبار جمعیت

مرتضی خاتمی نماینده زنجان: ما در مجلس دهم در زمینه مالیات بر دخانیات قصور کردیم.

  به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران  جلسه ای در ۲۹تیر ماه ۹۸ در سالن کنفرانس این سازمان با حضور دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت، سید مرتضی خاتمی نماینده زنجان، حسینعلی حاجی دلیگانی  نماینده شاهین شهر و مدیران موسسه برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر مسجدی از هزینه ۱۷۳ هزار میلیاردی مبارزه با مواد مخدر در سال۹۵ خبر داد و افزود ۹۰درصد اعتیاد کشور با مصرف دخانیات شروع می شود. وی با ابراز نگرانی از افزایش چهار برابری مصرف دخانیات در بین دانش آموزان و کاهش سن مصرف به ۱۳ سال خواستار نظارت بیشتر  در این باره شد و ادامه داد: دخانیات مشکل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است که باید به طور ویژه به آن پرداخته شود.

وی در ادامه با گلایه به استفساریه خروج قهوه خانه ها از اماکن عمومی این موضوع را خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خودرو شخصی در زمره اماکن عمومی قرار میگیرد، درصورتی که قهوه خانه ها اماکن خصوصی باشد چگونه حجاب و انواع خلاف ها در این اماکن مورد نظارت قرار می گیرد؟ ایشان ضمن انتقاد از عملکرد مجلس در این زمینه افزود: علیرغم شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس، در اشتهارد کارخانه دخانیات امریکایی انگلیسی فعالیت گسترده ای دارد، ارز دولتی به واردات کاغذ سیگار تعلق میگیرد و این در حالی است که به برخی داروها  ارز دولتی اختصاص داده نشده است.

در ادامه با تاکید به این موضوع که  عدم رسیدگی لازم از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدور مجوز  نمایش به فیلم ها و سریال های شبکه خانگی  که صحنه های استعمال دخانیات در آنها به وفور دیده می شود. که به نوعی تبلیغ و ترویج و دخانیات محسوب می شود.

خاتمی نماینده مردم زنجان در این جلسه با کنایه به استفساریه مذکور آن را طنز سال دانست و گفت: استفساریه خروج قهوه خانه ها از فهرست اماکن عمومی ظلم بزرگی در حق سلامت جامعه است که نشان دهنده قصور مجلس است و باید جبران شود.

ایشان همچنین افزود: ما خودمان به این فضا ها دسترسی و رسمیت داده ایم و دولت نباید  در اجرای قوانین مصوب دخانیات تعلل کند.

 ایشان با بیان این موضوع که مافیای سیگار و دخانیات به بهانه افزایش بیکاری، هدفی غیر از درگیر کردن عموم جامعه به دخانیات را دنبال نمی کند.

 در ادامه خاطر نشان کرد: خساراتی که دخانیات به کشور وارد می کند قطعا کمتر از خسارات ناشی از بیکاری نبوده و چه بسا بیشتر هم باشد، شرکت هایی که سود کلانی از دخانیات می برند بیکاری را بهانه ای قرار می دهند تا به هدف خود برسند و از نابود کردن آینده و سلامت جوانان ابایی ندارند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟