اخباراخبار جمعیتویژه

ایفای مسئولیت اجتماعی برای کاهش مصرف دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات تاکید کرد:

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با ابراز نگرانی از روند افزایشی استعمال دخانیات در کشور عنوان کرد: باید مسئولیت اجتماعی خود را برای کاهش مصرف دخانیات ایفا کنیم.

به گزارش روابط عمومی « جمعیت»، مهندس بهزاد ولی زاده- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در نشست تخصصی  «روز جهانی بدون دخانیات» گفت:روند افزایش مصرف دخانیات سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال عنوان کرد:مصرف دخانیات در مردان حدود ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش‌یافته که باید علل بروز آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه مصرف قلیان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است. قلیانی که خود دروازه ورود به دخانیات است و افراد از آن به‌صورت تفریحی استفاده می‌کنند و جوانان بسیاری را نیز جذب خود می‌کند، هدف عوامل چندملیتی دخانیات نیز این است که بازار دخانیات در کشور توسعه یابد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات افزود:  پایین بودن میزان مالیات و قیمت محصولات دخانی و حاشیه سود بالا برای تولید و عرضه دخانیات،افزایش دسترسی و عدم رعایت ضوابط فروش محصولات دخانی ازجمله ممنوعیت فروش نخی زیر ۱۸ سال و قاچاق ،فاصله مراکز آموزشی و غیره،وجود عطروطعم به‌عنوان عاملی برای جذب جوانان و توسعه بازار مصرف،تنوع بسته‌بندی محصولات دخانی و عدم اجرای ضوابط بسته‌بندی استاندارد بسته‌بندی محصولات دخانی،عدم بازدارندگی جرائم تخلفات ناشی از عدم اجرای قانون جامع کنترل دخانیات ازجمله عوامل مهم تأثیرگذار برافزایش مصرف دخانیات است.

ولی زاده بیان کرد: در صورتی می‌توان از روند افزایشی استعمال دخانیات در کشور جلوگیری کرد که حمایت مردم جامعه، فرهیختگان و دانشجویان  را داشته باشیم. اگر کاهش مصرف را از طریق مداخلات در سطح اجتماع ، دانشگاه و مدارس  نداشته باشیم نمی‌توان انتظار داشت که بتوان از روند افزایش مصرف جلوگیری کرد پس باید مسئولیت اجتماعی خود را برای کاهش مصرف دخانیات ایفا کنیم.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟