اخباراخبار جمعیتویژه

جامعه و دانشگاه علوم پزشکی در خصوص حفظ سلامت مردم در برابر مضرات دخانیات باید خواسته اجتماعی داشته باشد

رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت :

به گزارش روابط عمومی «جمعیت »، دکتر عبدالرحمان رستمیان-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت در همایش دانشگاه بدون دخانیات اظهار کرد: امروز در خصوص مبحث «دانشگاه بدون دخانیات» انجمن‌ها گرد هم آمده تا ارتباط انجمن و دانشگاه را حفظ کنند و این هدف دانشگاه پاسخگو است.

وی عنوان کرد: صحنه‌های استعمال دخانیات در فیلم‌های سینمایی مشکلاتی را در کشورهای  دنیا ایجاد کرد به‌طوری‌که بخش سلامت را با مشکلاتی مواجه ساخت و در این راستا سیاست‌گذاری‌های سنگینی از قبیل مالیات دخانیات به جهت مقابله با این معضل اعمال شد و کشورها  به سمت کاهش مصرف دخانیات گرایش پیدا کردند؛ در ایران بعضی از نیروهای علمی دانشگاه‌ها توانستند نسبت به آسیب‌های استعمال دخانیات مطالبی را بیان کنند اما هنوز بعضی از افراد در دولت و مجلس به‌رغم هزینه‌های سرسام‌آوری که برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به‌نظام سلامت و مردم تحمیل می‌شود، آن چنان که باید نسبت به اهمیت مسأله مالیات دخانیات و نقش آن در کاهش مصرف در مجلس پی نبرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متأسفانه در سطح شهر مغازه‌های عرضه دخانیات، قلیان‌های شکیلی را در معرض نمایش می‌گذارند درحالی‌که فرد با مصرف آن غافل از این است که جسم خود را از بین می‌برد. این اهمال در برابر تبلیغات عرضه دخانیات به دلیل کم‌کاری نیروهای علمی است درحالی‌که جامعه و دانشگاه علوم پزشکی باید خواسته اجتماعی داشته باشد زیرا از اهمیت موضوع سلامت مردم و مضرات مصرف دخانیات اطلاع دارد. از سوی دیگر هم دانشجو نخبه است و شهامت بیان کردن این مسائل را داراست.

رستمیان گفت:.سیگار کشیدن نشانه شخصیت نیست و در حرفه‌ای عمل کردن هم نباید به نصیحت خلاصه شود بلکه باید با اقدامات هنرمندانه به‌ویژه ساخت کلیپ‌های آموزشی و مؤثر در فضای مجازی از بروز این معضل اجتماعی جلوگیری کرد.

رئیس کارگروه مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت عنوان کرد: طبق پژوهش‌هایی که در دانشگاه تهران انجام شد، این نتیجه به دست آمد که باید فضاهای بسته از قبیل خوابگاه ، بیمارستان و دانشکده را عاری از دخانیات کرد. یکی از مشکلات کشور این است که با تغییر مدیران فرایندها نیز تغییر پیدا می‌کند به‌طوری‌که متأسفانه در خوابگاه‌ها به دنبال تغییر مدیران این فرایند روبه کندی رفت.  این در حالی است که در دنیا باکارهای علمی انجام‌شده بیش از هزار دانشگاه یا عاری از دخانیات شدند یا یکی از پنج مرحله دانشگاه بدون دخانیات هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟