اخباراخبار جمعیتزنان و دخانیاتویژه

برگزاری وبینار آموزشی کرونا و چالش های پیش رو با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

دومین وبینار آموزشی شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان کرونا و چالش‌ها پیش رو در تاریخ دهم شهریورماه سال جاری در دفتر شبکه با حضور رئیس شبکه  شکوه نوابی نژاد و طاهره مجد عضو شورای شبکه و متخصص دارو سازی بالینی و برخی از اعضای شورای شبکه زنان و زهرا صدر مدیر واحد زنان  جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به صورت آنلاین برای اعضای سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در این وبینار پس از خوشامدگویی نوابی نژاد رئیس شبکه، طاهره مجد موضوع بیماری کرونا و علائم و راه‌های انتقال ویروس و سیر بیماری و همچنین واکسیناسیون و به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامه زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت و عضو شورای شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی در خصوص ارتباط دخانیات با بیماری کووید -۱۹ گفت: با توجه به اینکه ابتلای این بیماری در افرادی که با ضعف سیستم ایمنی و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های غیر واگیر مانند (بیماری‌های قلب و عروق، تنفسی، دیابت و سرطان) داشته باشند، بیشتر است.

صدر افزود: استعمال دخانیات به‌طور منطقی این فرضیه را ایجاد و تقویت می‌کند که به دلیل اثرات سوء دخانیات بر سیستم ایمنی بدن و ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای، می‌تواند مستعد کنندۀ فرد برای ابتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید ۱۹ باشد؛ زیرا ریه‌های مصرف‌کننده دخانیات مخاط بیشتری تولید می‌کنند و سبب ضخامت بیشتر ریه شده به‌گونه‌ای که مخاط سبب انسداد ریه‌ می‌شود؛ زیرا دود ناشی از دخانیات (سیگار الکترونیکی، قلیان و دود تحمیلی آنان) مانع رسیدن اکسیژن کافی به ریه‌ می‌گردد.

صدر در ادامه تأکید کرد: شایعات بی‌اساس درباره مصرف دخانیات در زمان شیوع ویروس کرونا، از سوی عوامل صنایع دخانی رواج پیدا کرد که حاکی از تأثیر مصرف دخانیات بر کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ بود. متأسفانه بعضی از افراد آن را باور کرده و شرایط را برای سلامت خود دشوارتر کردند؛ اما به دلایل پیش گفته‌شده و همچنین مطالعات انجام‌شده مشخص شد که نه‌تنها مصرف سیگار و قلیان برای افراد سودی در ایمنی نسبت به بیماری کووید – ۱۹ ندارد بلکه وضعیت را حاد و خطرناک‌تر می‌کند.

مدیر واحد زنان «جمعیت» با مطرح کردن موارد کلیدی زیر به سخنرانی خود در این وبینار پایان داد.

سلامت یکی از اساسی‌ترین حقوق هر جامعه و محور توسعه است

تحقق چنین امری وظیفه اساسی دولت است

اجرای سیاست‌های کنترل دخانیات
  • افزایش مالیات بر دخانیات

کاهش مصرف دخانیات، افزایش درآمد دولت

  • تقویت سیستم‌های بهداشتی
  • جلوگیری از دخالت صنعت دخانیات در سیاست‌های بهداشت عمومی،
  • تلاش برای مقابله با بازاریابی تهاجمی صنعت دخانیات
  • ایجاد شهرهای بدون دخانیات با اجرای قوانین کنترل دخانیات
  • محدود کردن عرضه و فروش مواد دخانی
  • محدود کردن مصرف دخانیات در جامعه
  • طبق ماده ۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، به منظور حفظ سلامت عمومی استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع

برای اطلاع از تمامی موارد مطرح‌شده در این وبینار اینجا را کلیک نمایید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟