اخباراخبار جمعیتاخبار زنان و دخانیاتویژه

مشاور امور زنان ریاست جمهوری: در بحث استعمال دخانیات توجه ویژه دانشجویان خصوصاً دختران جدی گرفته شود

همکاری‌های بیشتر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و امور زنان و خانواده، ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در جلسه‌ای که ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ با حضور دکتر انسیه خزعلی مشاور امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و زهرا صدر مدیر واحد زنان جمعیت در دفتر امور بانوان ریاست جمهوری برگزار شد، موضوع دخانیات و زنان موردبررسی قرار گرفت.

همکاری واحد زنان «جمعیت» و معاونت امور بانوان ریاست جمهوری

دکتر انسیه خزعلی در این جلسه ضمن تشکر از فعالیت‌های خیرخواهانه جمعیت در راستای سلامت جامعه گفت: با توجه به آمارهای موجود؛ باید برنامه‌ریزی‌های صحیح در این خصوص صورت گیرد و راهکارهایی در خصوص کاهش استعمال دخانیات در نظر گرفته شود و دراین‌بین توجه ویژه به دانشجویان خصوصاً دختران جدی گرفته شود. وی همچنین افزود: با توجه به آمار افزایش مصرف سیگار در میان دانشجویان نیاز به توجه بیشتر در خوابگاه‌های دانشجویی احساس می‌شود.

وی با تأکید بر همکاری واحد زنان جمعیت در خصوص سلامت زنان و دخانیات گفت: قرار است در جهت ارتقای آگاهی مضرات دخانیات اقداماتی صورت گیرد و در ادامه از جمعیت خواست تا ضمن همکاری بیشتر؛ آمار، اطلاعات، مقالات و راهکارهای موجود درزمینه کنترل مصرف دخانیات را به دفتر امور بانوان ریاست جمهوری ارسال کنند.

ایجاد قهوه خانه های بدون دخانیات

محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت با اشاره به آمار رو به افزایش و نگران‌کننده استعمال دخانیات گفت: اوقات فراغت دانشجویان باید با همکاری دانشگاه‌ها به‌خوبی پر شود و سرگرمی‌های مناسب سن آنها تدارک دیده شود.

دکتر مسجدی با اشاره تعداد بالای قهوه‌خانه‌ها اظهار داشت: اگر قهوه‌خانه‌های بدون دخانیات که به‌جای قلیان از دمنوش و سرگرمی‌هایی مانند شاهنامه‌خوانی، شعرخوانی و … با حمایت‌های دولتی ایجاد گردد، می‌تواند بخشی از اوقات فراغت جوانان را به‌خوبی پر کند و در مقابل از آمار گرایش به مصرف دخانیات بکاهد.

دبیر کل «جمعیت» با تأکید بر افزایش مالیات دخانیات به‌عنوان یکی از راهکارهای جهانی کنترل مصرف دخانیات یادآور شد: در کشورهای همسایه مالیات دخانیات تا ۷۰ درصد قیمت خرده‌فروشی اخذ می‌شود؛ اما متأسفانه در ایران این مقدار به کمتر از ۲۱ درصد می‌رسد.

 وی افزود در میان کشورهای عضو معاهده کنترل دخانیات ایران کمترین مقدار مالیات دخانیات را اخذ می‌کند و این موضوع خلاف قانون معاهده کنترل دخانیات است.

لزوم نظارت بیشتر بر خوابگاه های دانشجویی

در ادامه زهرا صدر از آمار رو به افزایش مصرف دخانیات بین بانوان خصوصاً خانم‌های جوان خبر داد که در چند سال گذشته دو برابر افزایش‌یافته است و آن را بسیار نگران‌کننده دانست.

 وی با توجه به نقش زنان خصوصاً دختران جوان به‌عنوان مادر و نقش تربیتی آنها در نسل‌های بعدی جامعه، مصرف دخانیات را در آن‌ها از نظر بهداشتی و فرهنگی بسیار مهم قلمداد کرد.

مدیر واحد زنان جمعیت با ابراز نگرانی نسبت به کمبود امکانات تفریحی سالم و در مقابل ارزان بودن قیمت محصولات دخانی خصوصاً قلیان، گفت: امروزه با کمترین هزینه چه در خوابگاه‌ها و چه در قهوه‌خانه‌ها قلیان به‌صورت دسته‌جمعی استفاده می‌شود و گرایش به مصرف دخانیات را افزایش می‌دهد. وی کنترل استفاده از قلیان و قلیان‌های الکترونیک در محیط خوابگاه‌ها را نیازمند همکاری بیشتر اداره امور خوابگاه دانشگاه دانست.

در پایان مقرر گردید هرگاه از سازمان‌های مختلف جلساتی در رابطه با سلامت زنان برگزار می‌شود از نماینده جمعیت نیز در این جلسات دعوت به عمل آید تا از تجربیات و آمار اطلاعات این موسسه نیز در جهت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بانوان، استفاده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟