اخبارزنان و دخانیات

در مورد ایدز بیشتر بدانیم!

روز جهانی مبارزه با ایدز مصادف با دهم آذرماه، یکم دسامبر

ویروس اچ.آی.وی یک بیماری خطرناک و جدی بوده که در صورت عدم درمان می‌تواند به ایدز  AIDS  که یک بیماری کشنده است منجر شود.

HIV به معنای «ویروس نقص ایمنی انسان» است و این ویروس می‌تواند از طریق برخی از ترشحات بدن فرد آلوده به ویروس به فرد سالم دیگر منتقل شود.

تحقیقات بسیار بر روی مبتلایان به ایدز نشان داده است که معمولا آلودگی به این ویروس مدت‌ها پیش از بروز علائم بیماری روی می‌دهد؛ این فاصله زمانی که دوره کمون یا نهفتگی بیماری گفته می‌شود، در بیماری ایدز بسیار متغیر است و به طور متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد؛ فردی که در مرحله نهفتگی  بیماری است، می‌تواند عفونت را به افراد دیگر منتقل کند.

در دوره نهفتگی بیماری، شخص آلوده به ویروس در ظاهر سالم به نظر می‌رسد؛ در بیشتر موارد پس از عفونت اولیه با ویروس، بیماری خفیفی با علائم تب، بثورات جلدی و دردهای عضلانی… بروز می‌کند.

 پس از تضعیف سیستم ایمنی علائم بیماری ایدز به شرح ذیل می‌باشد:

  • عفونت ریه یا سرفه مداوم بیش از یک ماه
  • لکه‌های قرمز و رنگی بر روی پوست بدن
  • ضعف و خستگی شدید
  • تعریق شبانه فراوان
  • تب‌های مکرر و یا تب بیش از یک ماه
  • کاهش وزن

 

شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس HIV

  • استفاده از سرنگ مشترک
  • رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس
  • ازطریق مادر آلوده به جنین (قبل یا هنگام تولد) و همچنین شیردادن به نوزاد
  • پیوند اعضا از افراد آلوده به ویروس
  • دریافت خون آلوده به ویروس

 

همه می‌دانیم یکی از عوامل خطر ایجادکننده بیماری‌های غیر واگیر مثل (بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، سرطان) استعمال دخانیات است که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. احتمال مرگ افراد مبتلا به HIV که روند درمانی خود را دنبال کرده اما در عین حال سیگار می‌کشند، بر اثر بیماری‌های مرتبط با سیگار بیشتر از خود ویروس اچ.آی.وی است.

َAIDS

راه‌های پیشگیری از ایدز

هم اکنون واکسنی برای بیماری ایدز کشف نشده است و همچنین روش خاصی برای ناقلان این ویروس جهت پیشگیری از آلودگی موجود نمی‌باشد، لذا با انجام اقدامات پیشگیرانه تا حدی می‌توان از انتقال این بیماری جلوگیری نمود:

۱-پیشگیری از انتقال جنسی: پایبندی به اصول اخلاقی و خانواده و باورهای دینی و پرهیز از بی بند و باری‌های جنسی در کاهش رفتارهای خطرساز موثر است.

۲-پیشگیری از انتقال از طریق خون: در حال حاضر خطر انتقال HIV از طریق فراورده‌های خونی بسیار کمتر شده است، اما بهتر است از انتقال خون جز در موارد اورژانس و بسیار ضروری خودداری شود.

۳-پیشگیری از انتقال عفونت از طریق بریدگی پوست: از دریافت خدماتی مانند ختنه، سوراخ کردن گوش، خالکوبی و حجامت که به روش‌های سنتی و غیربهداشتی از طرف افراد غیرمجاز انجام می‌شود، امتناع ورزید.

۴-پیشگیری از انتقال در زمان تولد: زنان آلوده به ویروس بهتر است از حاملگی خودداری کنند که این مساله نیز برای حفظ سلامت خودشان و پیشگیری از انتقال غفونت به کودک است؛ عفونت زمان زایمان تقریبا در یک سوم مادران آلوده رخ می‌دهد.

 

  آمار ابتلا به ایدز در ایران

اپیدمیولوژی بیماری ایدز طی سال‌های اخیر از روش ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک به راه انتقال جنسی تغییر یافته است و آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود؛ که از این تعداد یک سوم افراد از بیماری خود مطلع نیستند، یا اگر دارند متأسفانه کتمان می‌کنند که سبب انتقال بیشتر این بیماری می‌شوند.

آمار ابتلا در زنان و مردان در ایران برابر است

آمار ابتلا به HIV در بین زنان و مردان در ایران تقریبا برابر است، این وضعیت در حالی به وجود آمده است که در حدود ۲۰ سال پیش این آمار در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد بوده است.

تغییر اپیدمیولوژی بیماری ایدز در ایران

شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک  به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر عمده بیماران اخیرا مبتلا شده در ایران از راه مقاربت جنسی دچار این بیماری شده‌اند.

 

آمار ابتلا به ایدز در جهان

حدود ۳۷ میلیون نفر در دنیا با ایدز زندگی می‌کنند، که طبق سایر آمار مربوط به HIV و ایدز، تا کنون حدود ۳۶.۹ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی می کنند و ۱.۸ میلیون نفر تنها در سال ۲۰۱۷ به بیماری ایدز مبتلا شده اند.

واحد زنان:

  •  جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرانیان

منبع:

  • دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
  • خبرگزاری ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟