اخباراخبار جمعیتمقالاتویژه

کتاب مالیات بردخانیات

دکتر منوچهر مقصودلو

به منظور کنترل دخانیات، سازمان جهانی بهداشت شش راهکار تعیین نموده است. مالیات بر دخانيات مؤثرترین راهکار کنترل دخانیات و یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین اقدامات کنترل دخانیات در دسترس دولت‌ها در سراسر جهان است. افزایش مالیات بر دخانیات یک سیاست برد-برد است که همچنان که موجب کاهش بلندمدت مصرف دخانیات می‌شود، منابع درآمدی برای دولت‌ها ایجاد می‌کند.

در حال حاضر در ایران، بیش از شش میلیون سیگاری، هر سال افزون بر شصت میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند. مطابق برآورد صندوق بین‌المللی پول، یک درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی ایرانیان برای استعمال دخانیات هزینه می‌شود. هزینه‌های بهداشتی مصرف دخانیات برای درمان بیماری‌های مرتبط در ایران سالیانه ده‌ها هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

هدف از نگارش این کتاب که توسط دکتر منوچهر مقصودلو گردآوری شده است، بررسی همه‌جانبه مهم‌ترین ابزار کنترل دخانیات، یعنی مالیات بر دخانیات می‌باشد. بدین منظور قوانین و مقررات مالیات بر دخانیات از دوران مشروطه تاکنون گردآوری و نقاط ضعف و قوت آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین قوانین و مقررات مالیات بر دخانیات کشورهای مختلف جهان و تجربیات برتر گردآوری شده است. با مطالعه تطبیقی  قوانین کشورهای موفق و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، ساختار مطلوب مالیات بر دخانیات معرفی شده است. امید آن است مستندات مناسبی برای تصمیم‌گیرندگان این حوزه فراهم شده باشد و با انتخاب ساختاری مناسب، موجب کاهش مصرف و شیوع دخانیات در کشور، افزایش درآمدهای مالیاتی و تخصیص آن برای هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات و همچنین پیشگیری از شیوع دخانیات در جامعه و در نهایت ارتقاء سلامت عمومی جامعه گردد. افزایش مالیات بر دخانیات يك سياست برد- برد براي هر دو بخش اقتصاد و سلامت هست.

 دانلود رایگان فایل pdf  کتاب مالیات بر دخانیات  نوشته؛ دکتر منوچهر مقصودلو

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
چطور میتونم بهتون کمک کنم ؟